Rondreizen Reageer
Home » Blogs » Rondreis Tenerife & Gran Canaria (9 dagen)

Rondreis Tenerife & Gran Canaria (9 dagen)

Wil je het beste van twee Canarische Eilanden combineren? Dan is deze rondreis wellicht wel perfect voor jullie. In deze 9 dagen durende rondreis overnachten we in vier verschillende plaatsen op Tenerife en op Gran Canaria. Het tempo van deze rondreis ligt redelijk hoog, dus je zou kunnen overwegen om wat extra nachtjes bij te boeken om het wat rustiger aan te doen.

🎫 Tip: Check Momondo en vergelijk vliegtickets voor de beste prijs.

🚗  Zoek je een voordelige huurauto voor deze rondreis? Klik hier voor de meest voordelige huurauto’s.

Hoogtepunten van deze rondreis

• We zien het beste van de twee eilanden Tenerife én Gran Canaria
  • Een rondreis met prachtige bergachtige routes
  • Te combineren met extra dagen genieten aan het strand

Kort reisschema

Dag 1-2: Aankomst in Santa Cruz de Tenerife

Onze rondreis begint goed voorbereid op de luchthaven van Amsterdam. We vliegen in ongeveer 4,5 uur naar het zonnige Tenerife, het grootste eiland van de Canarische Eilanden, beroemd om de Pico del Teide, Spanjes hoogste berg. Na aankomst op de luchthaven van het eiland halen we onze huurauto op en rijden we naar het centrum van Santa Cruz de Tenerife. Deze stad, samen met Las Palmas op Gran Canaria een van de hoofdsteden van de Canarische Eilanden, heeft ongeveer 225.000 inwoners en vele bezienswaardigheden. We parkeren onze auto en verkennen te voet het centrum van de stad. Langs hoge overheidsgebouwen lopend bereiken we de Plaza del Príncipe de Asturias, een groene oase waar we aan de stadsdrukte ontsnappen en een verkoelend drankje nuttigen. De volgende dag doen we het nog even rustig aan, want er volgt nog een druk programma. We besluiten daarom nog rustig te genieten van de zon, de zee en het heerlijke eten en drinken.

🛏️ – Top hotels voor Santa Cruz de Tenerife:

1. Iberostar Heritage Grand Mencey (Luxe optie)
  2. Hotel Emblemático Hi Suites (Mooi interieur)
  3. Casa Papagayo (Budget optie)
De natuur op Tenerife is werkelijk prachtig

Dag 3-4: Puerto de la Cruz (Tenerife)

Vervolgens rijden we naar het noorden van het eiland, waar de drie miljoen jaar oude Montañas de Anaga zich bevinden. Na een stevige wandeling, die ons trakteert op een adembenemend uitzicht over het gebergte, dalen we af en zetten koers naar de westelijke havenstad Puerto de la Cruz. Onderweg proeven we de heerlijke wijnen van Tenerife. In Puerto de la Cruz genieten we ’s avonds van een wandeling over de levendige boulevard en overnachten we in een comfortabel hotel.

De volgende dag brengt ons naar het Parque Nacional del Teide. Dit uitgestrekte nationale park, met een uniek microklimaat dat zeldzame flora en fauna herbergt, nodigt ons uit voor een fascinerende wandeling door zijn maanachtige landschap. We proberen de typische kanarie te spotten en nemen vervolgens de kabelbaan naar het 3555 meter hoge La Rambleta, waar we beloond worden met een schitterend uitzicht over het gebied.

Uitkijkpunten rondreis Tenerife & Gran Canaria
Prachtige uitkijkpunten tijdens onze rondreis

Onze rondreis op Tenerife vervolgen we naar Los Gigantes aan de kust, bekend om zijn 600 meter hoge kliffen die majestueus uit de zee oprijzen. De aanblik van appartementen tegen de steile rotswand, de moderne jachthaven en het zwarte zandstrand van Los Gigantes is zeer de moeite waard.

Na te hebben genoten van het uitzicht en het strand, rijden we door naar Güímar, een rustig dorpje met als grote attractie de piramides van Güímar. Deze uit lavasteen opgetrokken piramides, vaak vergeleken met de grote piramides in Egypte, zijn een indrukwekkend gezicht. Na het maken van foto’s keren we terug naar Santa Cruz.

🛏️ – Top hotels voor Puerto de la Cruz:

1. Hotel Botanico y Oriental Spa Garden (Luxe optie)
  2. Fantastico (Mooi interieur)
  3. Apartementos Tigaiga Suites (Budget optie)

Dag 5-6: Puerto de las Nieves (Gran Canaria)

We laten Tenerife achter ons en nemen de veerboot naar Gran Canaria, het populairste eiland van de eilandengroep, beroemd om zijn gevarieerde bestemmingen. Aangekomen in Puerto de las Nieves maken we een mooie wandeling door het centrum, waarna we doorrijden naar Roque Nublo, bijna in het hart van Gran Canaria. Onder de schaduw van deze imposante rotsformatie maken we een indrukwekkende tocht.

Onze volgende bestemmingen zijn Puerto de Mogan en Taurito, gelegen in het zuiden. Deze plaatsen staan bekend om hun grote golven, wat ze uitermate geschikt maakt om te surfen. Daarnaast is er de mogelijkheid om dolfijnen te spotten en de traditionele markt te bezoeken – echt geweldig! Na de golven met succes te hebben getrotseerd, rijden we door naar het toeristische hart van Gran Canaria: Maspalomas. Dit gebied is beroemd om het brede strand Playa del Inglés, waar we heerlijk kunnen ontspannen en bijkomen van alle indrukken tot dusver. Het bezoeken van de duinen van Maspalomas en daar te genieten van de zonsondergang is ook absoluut een aanrader.

🛏️ – Top hotels voor Puerto de las Nieves:

1. Top Sunset Agaete Dream (Luxe optie)
  2. Lovely Duplex (Mooi interieur)
  3. Apartamento La Rama Agaete  (Budget optie)

Dag 7-9: Las Palmas (Gran Canaria)

Als we verder noordwaarts rijden, naderen we het einde van onze rondreis. Onze eindbestemming is Las Palmas, de grootste stad van Gran Canaria met ongeveer 400.000 inwoners. Voordat we deze bruisende stad bereiken, stoppen we bij Caldera de Bandama. Deze enorme krater is ontstaan door een vulkaanuitbarsting zo’n 1000 jaar geleden. We verkennen deze immense krater en zien de blijvende impact van deze uitbarsting.

Gran Canaria tijdens onze rondreis

Onze vakantie sluiten we relaxed af in Las Palmas. Hier bezoeken we Casa Colón, ooit het huis van Columbus, met een prachtige tentoonstelling. Vervolgens kopen we de laatste souvenirs, maken een laatste wandeling langs de Atlantische kust en blikken terug op een geslaagde en veelzijdige rondreis op Tenerife en Gran Canaria.

🛏️ – Top hotels voor Las Palmas:

1. Santa Catalina (Luxe optie)
  2. Chez Abel (Mooi interieur)
  3. Casa Doramas  (Budget optie)

Adiós Tenerife en Gran Canaria

Wat hebben we heerlijk genoten van de indrukwekkende natuur op deze eilanden. We hebben onze batterijen weer helemaal opgeladen en gaan voldaan terug naar de luchthaven. Thuis hebben we heel wat te vertellen. Adiós Tenerife en Gran Canaria! Tot ziens.

Routekaart rondreis Tenerife en Gran Canaria

Ontvang de leukste rondreizen die ik heb ontdek gratis in je inbox.

Mis geen avontuur en voeg je bij talloze andere reizigers en abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief.

Hoi!

Ik ben Ralph, woonachtig in Spanje met mijn vrouw en kind. Roadtrips zijn mijn favoriete manier van reizen. Ik heb een aantal onvergetelijke rondreizen gemaakt, waaronder langs de Westkust van Amerika in 2014, Canada in 2015, en het noordoosten van Spanje in 2022. Daarnaast ben ik een groot fan van de diversiteit van Europa. Er is nog zoveel te ontdekken met elk land zijn unieke charme en cultuur.