Home » Fly & Drive in Europa » Fly & Drive Griekenland » Fly & drive vakantie Lesbos

Fly & drive vakantie Lesbos

Lesbos is een prachtig eiland gelegen in de Egeïsche Zee, vlakbij de kust van Turkije. Het eiland is bekend om zijn indrukwekkende natuur, met lange zandstranden, kristalheldere wateren en groene heuvels. Maar Lesbos heeft nog veel meer te bieden.

Op het eiland kun je genieten van de rijke historie en cultuur, met monumenten en musea die dateren uit de antieke tijd. Er zijn ook vele prachtige dorpen en steden te bezoeken, met levendige markten, winkels en restaurants.

Vakantie vieren op Lesbos ♥

Maar wat Lesbos echt bijzonder maakt, is de gastvrijheid van de lokale bevolking. De mensen op het eiland zijn bekend om hun vriendelijkheid en hartelijkheid, en ze zullen er alles aan doen om je verblijf op het eiland zo aangenaam mogelijk te maken.

Dus als je op zoek bent naar een prachtige bestemming met indrukwekkende natuur, rijke historie en cultuur, en gastvrije mensen, dan is Lesbos de plek voor jou. Plan nu je fly & drive vakantie naar dit prachtige eiland en ontdek alles wat het te bieden heeft.

Boek je fly & drive vakantie bij één van deze aanbieders:

Wat te doen tijdens je vakantie op Lesbos?

Maak een wandeling langs de indrukwekkende zandstranden van het eiland, zoals Molyvos, Petra en Eftalou. Deze stranden zijn bekend om hun kristalheldere wateren en de mogelijkheid om te zwemmen, te snorkelen en te duiken.

Bezoek de historische stad Molyvos, gelegen op het noorden van het eiland. De stad staat bekend om zijn indrukwekkende kasteelruïnes en het Venetiaanse dorp dat erbovenuit torent. Er zijn ook vele restaurants en winkels te vinden in de stad.

Maak een rondleiding door het antieke dorp Eresos, gelegen op het westen van het eiland. Dit dorp was ooit bekend om zijn beroemde inwoners, zoals de dichter Sappho, en er zijn nog steeds opgravingen te bezoeken die dateren uit de antieke tijd.

Bezoek het Olive Museum in Vatousa, gelegen op het binnenland van het eiland. Dit museum geeft informatie over de olijfboom, die een belangrijke rol speelt in de cultuur van Lesbos. Er zijn ook olijfolie-proeverijen te doen en de mogelijkheid om olijfolie te kopen.

Ga op ontdekkingsreis tijdens je fly & drive

Maak een wandeling door het natuurreservaat van het eiland, gelegen in het noorden. Dit reservaat beschermt de indrukwekkende vogelpopulatie van Lesbos, waaronder flamingo’s, pelikanen en zilverreigers. Er zijn ook vele wandelpaden te vinden in het reservaat.

Proef de lokale wijnen en olijfolie van Lesbos. Het eiland is bekend om zijn indrukwekkende wijnproductie en er zijn vele wijnhuizen te bezoeken om de lokale wijnen te proeven. Olijfolie is ook een belangrijke exportproduct van het eiland, dus als je van olijfolie houdt, is Lesbos de perfecte plek om die te proeven.

Bezienswaardigheden op Lesbos

Tijdens je bezoek aan Lesbos kun je met je huurauto alles in je eigen tempo bezoeken. Het is altijd handig om te weten wat de mooiste bezienswaardigheden op het eiland zijn. Daarom hebben we voor jou alvast zeven tips voor mooie bezienswaardigheden op Lesbos.

1. Het kasteel van Molyvos: Dit indrukwekkende kasteel dateert uit de Byzantijnse tijd en biedt prachtig uitzicht op de Egeïsche Zee. Het kasteel is tevens een museum en er zijn exposities te zien over de geschiedenis van het eiland.
  2. De ruïnes van het antieke dorp Eresos: Dit dorp was ooit bekend om zijn beroemde inwoners, zoals de dichter Sappho, en er zijn nog steeds opgravingen te bezoeken die dateren uit de antieke tijd.
  3. Het Olive Museum in Vatousa: Dit museum geeft informatie over de olijfboom, die een belangrijke rol speelt in de cultuur van Lesbos. Er zijn ook olijfolie-proeverijen te doen en de mogelijkheid om olijfolie te kopen.
  4. Het natuurreservaat van het eiland: Dit reservaat beschermt de indrukwekkende vogelpopulatie van Lesbos, waaronder flamingo’s, pelikanen en zilverreigers. Er zijn ook vele wandelpaden te vinden in het reservaat.
  5. De wijnhuizen van Lesbos: Het eiland is bekend om zijn indrukwekkende wijnproductie en er zijn vele wijnhuizen te bezoeken om de lokale wijnen te proeven.
  6. De zandstranden van Lesbos: Het eiland heeft lange zandstranden met kristalheldere wateren, zoals Molyvos, Petra en Eftalou. Deze stranden zijn perfect voor zwemmen, snorkelen en duiken.
  7. De stad Mytilini: Dit is de hoofdstad van Lesbos en heeft een levendig centrum met winkels, restaurants en bars. Er zijn ook vele historische bezienswaardigheden te vinden in de stad, zoals het kasteel van Mytilini en de kathedraal van Agios Therapontas.
Voor een zonvakantie zit je goed op Lesbos

Wat je moet eten en drinken op Lesbos

Lesbos heeft een rijke culinaire traditie met veel lekkere gerechten en dranken te proeven. Hier zijn enkele suggesties:

1. Olijfolie: Olijfolie is een belangrijk exportproduct van Lesbos en het eiland staat bekend om de hoge kwaliteit van zijn olijfolie. Proef de olijfolie bijvoorbeeld als dip voor brood of gebruik het om gerechten mee te bereiden.
  2. Moussaka: Dit is een ovenschotel gemaakt van aubergine en gehakt, vaak geserveerd met een saus van yoghurt en kaas. Het is een populaire gerecht op Lesbos en in de rest van Griekenland.
  3. Souvlaki: Dit is een typisch Grieks gerecht bestaande uit gegrilde kleine stukjes vlees, vaak geserveerd op een spies met salade en tzatziki. Souvlaki is een populaire snack op Lesbos en kan op vele plekken op het eiland worden gevonden.
  4. Gyros: Dit is een soort sandwich gemaakt van gegrild vlees, zoals lamsvlees of kip, en serveert met salade, tomaat, ui en tzatziki op een pita-broodje. Gyros is ook een populaire snack op Lesbos en kan op vele plekken op het eiland worden gevonden.
  5. Raki: Dit is een sterke anijsdrank die vaak geserveerd wordt als aperitief of digestief. Raki is populair op Lesbos en in de rest van Griekenland.
  6. Ouzo: Dit is een andere populaire anijsdrank die vaak geserveerd wordt als aperitief of digestief. Ouzo wordt ook vaak gedronken op Lesbos.
  7. Lesbos-wijnen: Lesbos is bekend om zijn indrukwekkende wijnproductie en er zijn vele wijnhuizen op het eiland te bezoeken om de lokale wijnen te proeven.

De beste reistijd voor Lesbos?

April tot en met juni: Deze maanden zijn de lente in Griekenland en het weer is meestal aangenaam, met temperaturen die oplopen tot ongeveer 25°C. Het is een goede tijd om het eiland te bezoeken als je van wandelen en het ontdekken van de natuur houdt, want de bloemen en planten zijn dan in bloei.

Juli tot en met augustus: Deze maanden zijn de zomer in Griekenland en het weer is meestal zonnig en warm, met temperaturen die oplopen tot ongeveer 30°C. Dit is de drukste tijd om naar het eiland te reizen, dus als je van rust houdt, is dit misschien niet de beste tijd om te gaan.

September tot en met november: Deze maanden zijn de nazomer in Griekenland en het weer is meestal aangenaam, met temperaturen die oplopen tot ongeveer 25°C. Dit is een goede tijd om het eiland te bezoeken als je van wandelen en het ontdekken van de natuur houdt, want de bloemen en planten zijn dan weer in bloei.

December tot en met maart: Deze maanden zijn de winter in Griekenland en het weer is meestal koeler, met temperaturen die oplopen tot ongeveer 15°C. Dit is een goede tijd om het eiland te bezoeken als je van rust houdt, want het is dan minder druk op het eiland.

Ook in de wintermaanden is Lesbos perfect voor een fly drive vakantie

Inspiratie: onze fly & drive rondreis op Lesbos

We landen na een vlucht van iets meer dan drie uur op Mytilini International Airport. Als we het vliegtuig uitstappen is het meteen heerlijk warm. We huren een auto en rijden langs de kust richting Mytilini, de hoofdstad van het eiland. We rijden de stad binnen en overal zien we gekleurde huisjes. Ons vakantiegevoel is al helemaal aangewakkerd. We checken in bij ons hotel en we besteden de rest van de middag aan een loopje door de stad en relaxen bij het zwembad. We genieten die avond van vers gevangen inktvis en sardientjes bij een knus restaurantje aan de baai. Uitgeput van de reis en de eerste zon uurtjes kiezen we maar om een beetje bijtijds ons bed op te zoeken.

De volgende dag ontbijten we in ons hotel en spreken de dag door. Als eerst gaan we naar het fort van Mytilini wat triomfantelijk bovenaan de heuvel naast de stad ligt en daardoor een aanzicht heeft of het over de stad waakt. Vanaf dit vroegmiddeleeuwse fort hebben we een mooi overzicht over de stad en zien we kustlijn van Turkije prijken aan de horizon. Als lunch genieten we van een heerlijke pita gyros van een lokaal kraampje in de stad, waarna we een bezoek brengen aan het Archeologisch museum van Mytilini. Het ligt vol met prachtige vloermozaïeken en oudheidkundige vondsten, voornamelijk uit luxe byzantijnse woningen op Lesbos. Nadat we onze ogen hebben uitgekeken in het museum besteden we de rest van de middag aan het strand. We strijken neer bij een klein etablissementje in de stad en doen ons tegoed aan souflaki.

Na twee dagen in de hoofdstad van Lesbos vinden we het tijd om een ander deel van het eiland te verkennen. We rijden naar de andere kant van het eiland, richting Sigri. De route er naartoe is fantastisch en we vervelen ons geen moment. We stoppen regelmatig omdat we langs allerlei moois rijden. Allereerst bij het romeinse aquaduct nabij Moria, maar ook bij een groep flamingo’s die staan te relaxen in een zoutpan. Lesbos heeft een rijke verscheidenheid aan gevogelte, daarom hebben we onze verrekijkers mee!

Eenmaal in Sigri aangekomen bezoeken we hier het wereldberoemde versteende woud van Lesbos. Tientallen 20 miljoen jaar oude versteende boomstronken in een prachtig heuvellandschap. Op aanraden van andere toeristen combineren we ons uitstapje met een bezoek aan het ‘Nationaal historisch museum van het versteende woud’ waar we nog meer kennis opdoen over dit natuurfenomeen.

Na een nachtje in ons hotel in Sigri bezoeken we de ruïne van het kasteel van Sigri waar we een prachtig zeezicht hebben. Als middagactiviteit stappen we de auto in en rijden we naar Skala Eressos. Dit wordt ook wel het hippieplaatsje genoemd, vanwege de gekleurde huisjes en de gemoedelijke en relaxte sfeer. Het pittoreske dorpje ligt aan een prachtig strand waar we genieten van Moussaka. De ober biedt ons nog een glaasje Ouzo aan, een griekse alcoholische drank die zeer populair is op het eiland. Dat slaan we natuurlijk niet af!

De volgende dag checken we na een stevig ontbijt uit bij ons hotel en gaan we het wat noordelijker op het eiland zoeken, namelijk nabij Molyvos, na Mytilini het grootste stadje op Lesbos. De twee steden lijken ook wel een beetje op elkaar omdat Molyvos net als Mytilini een kasteel op de heuvel heeft liggen die over de stad waakt. De stad heeft een historisch karakter doordat de huizen zijn gebouwd met stenen uit de omgeving. We slenteren door de karakteristieke smalle straatjes en bezoeken het kasteel van Molyvos waar we een prachtig uitzicht hebben over het stadje en zijn oranje daken.

Onze laatste dag is aangebroken en die beginnen we met een bezoek aan de warmwaterbronnen bij Eftalou, en verwennen we onszelf met een warm bad. We hebben veel goede verhalen gehoord over een paardentocht, dus we sluiten ons snel aan bij zo’n excursie. We worden op paarden over prachtige vallei landschappen gereden en we zien uitgestrekte olijfboomgaarden en zoutpannen aan ons voorbij gaan. De gids vertelt ons van alles over het gevogelte en historische kenmerken van de omgeving. We sluiten onze vakantie af in Molyvos, waar we nog even door het stadje lopen en neerstrijken bij een schattig restaurantje waar we genieten van octopus, rode wijn, Ozou en de vriendelijke, gastvrije bevolking.

De volgende ochtend moeten we al bijtijds ons hotel verlaten en rijden we langs de kust weer terug richting de luchthaven van Mytilini waar we onze huurauto weer inleveren, en zo zit ons fantastische avontuur op Lesbos er alweer op!

Zelf je fly & drive samenstellen?

Enthousiast geworden over een fly & drive vakantie? Maar wil je liever geen pakketreis en juist alles zelf regelen? Dat kan super makkelijk door gebruik te maken van onderstaande aanbieders.