Rondreizen Reageer
Home » Blogs » Rondreis Mallorca (8 dagen)

Rondreis Mallorca (8 dagen)

Onze rondreis begon in het bruisende hart van Mallorca, Palma de Mallorca, waar de rijke geschiedenis en cultuur ons onmiddellijk in haar greep namen. De majestueuze kathedraal La Seu, een meesterwerk uit de 13e eeuw, tilde onze geest op met haar schoonheid, terwijl de kronkelende straatjes ons leidden naar het charmante Plaça Major, een plek die ons uitnodigde om te verpozen en te genieten van de levendige sfeer.

We gaan langs Valdemossa, met zijn bohemien sfeer en de echo’s van Frederik Chopin, bood ons een kijkje in het artistieke erfgoed van Mallorca. De betoverende straten waren een voorbode voor onze volgende halte, Port de Sóller, waar we ons mengden onder de locals op de wekelijkse markt, genoten van de historische tramrit en ons overgaven aan de kunst van tapas.

Het noorden riep ons vervolgens met Alcúdia’s Middeleeuwse charme en geheimzinnige stadsmuren, een stap terug in de tijd die ons verwonderd achterliet. Artà’s serene schoonheid, met uitzichten die de adem benemen en de mystieke Sant Salvador kerk, bood ons een moment van reflectie en verbinding met de natuur.

Onze reis vond haar crescendo in S’Arenal, waar de dagen gevuld waren met zonovergoten ontspanning en de avonden met het ritme van de golven. Het avontuurlijke Sa Ràpita, met zijn uitnodigende golven, gaf ons de kans om te surfen, waarmee we onze onvergetelijke reis door Mallorca afsloten.

🎫 Tip: Check Momondo en vergelijk vliegtickets voor de beste prijs.

🚗  Zoek je een voordelige huurauto voor deze rondreis? Klik hier voor de meest voordelige huurauto’s.

Hoogtepunten van deze rondreis

• Bezoek aan de historische kathedraal La Seu in Palma, een architectonisch meesterwerk uit de 13e eeuw.
  • Ontspanning op de gouden stranden van Paguera, met mogelijkheden voor wandeltochten in de omgeving.
  • Een culturele duik in Valdemossa, het dorpje verrijkt met de geschiedenis van Frederik Chopin.
  • Avontuurlijke uitstapjes naar Port de Sóller, inclusief een tramrit en het proeven van lokale tapas.
  • Verkenning van Alcúdia’s Middeleeuwse charme en Artà’s serene schoonheid met adembenemende uitzichten.

Kort reisschema

Dag 1-3: Palma de Mallorca

Na onze koffers ingepakt te hebben, brengt het vliegtuig ons in ongeveer 3,5 uur naar de hoofdstad van Mallorca. Palma de Mallorca, oftewel Palma, is naast de hoofdstad ook de grootste stad van het eiland. De stad telt zo’n 400.000 inwoners, de helft van de totale bevolking op Mallorca. Onze rondreis over Mallorca gaat nu dan echt van start.

Wanneer we na 8 kilometer rijden met onze huurauto Palma binnenkomen, parkeren we centraal in de stad om te voet verder te gaan. Al snel doemt de pompeuze La Seu op. Deze grote Kathedraal stamt uit de 13e eeuw en wordt als één van de mooiste van Spanje gezien. Uiteraard nemen we een kijkje in dit mooie bouwwerk en lopen vervolgens via de gezellige smalle straatjes naar het centrale plein van Palma. Plaça Major is een kleinere versie van het Plaza Mayor in Madrid. We ploffen neer op een gezellig terrasje om te genieten van het mooie weer en de fraaie gebouwen. Vervolgens nemen we nog een kijkje in de oude jachthaven van de stad en sluiten de dag af met een heerlijke maaltijd.

La Seu op Palma de Mallorca

De volgende dag rijden we door naar de volgende bestemming van onze Mallorca rondreis. In een klein half uurtje komen we aan in het kustplaatsje Paguera, dat in het zuid-westen van Mallorca ligt. Paguera is een bekende badplaats met drie mooie stranden. Ook zijn er mooie wandeltochten te maken vanuit de stad. Wanneer we het mooiste strand hebben uitgekozen nemen we de rest van de dag vrij en lezen we een goed boek.

De volgende dag rijden we een stukje naar het noorden. We parkeren onze huurauto in Valdemossa en maken een wandeling door dit karakteristieke dorpje. We bekijken de piano van beroemde componist Frederik Chopin die hier een paar jaar van zijn leven doorbracht en drinken een drankje in het gezellige winkelstraatje van het dorp.

Halverwege de middag verlaten we Valdemossa en rijden we door naar Porte de Sóller. We maken een bezoek aan de fijne wekelijkse markt en bewonderen de mooie huisjes. Vervolgens nemen we de oude tram naar Sóller, om het historische centrum te bewonderen en tapas te eten. Een heerlijke afsluiting van de dag en rijden terug naar ons hotel in Palma de Mallorca.

🛏️ – Top hotels voor Palma de Mallorca:

1. Hotel Antigua Palma (Luxe optie)
  2. Fil Suites (Mooi interieur)
  3. Hotel Abelay (Budget optie)

Dag 4-5: Alcúdia

De volgende dag rijden we verder naar het noorden. In een klein uurtje komen we aan in het stadje Alcúdia. Alcúdia staat bekend om haar Middeleeuwse bouwstijl en de bijbehorende stadsmuren. We checken in bij ons hotel in Alcúdia, waarna we een wandeling over de oude muur maken en puffen lekker uit in de oude Arabische haven van de stad.

Vervolgens rijden we verder naar de plaats Artà in het noord-oosten van Mallorca. Artà is een sfeervol en authentiek Spaans plaatsje met een relaxte sfeer. We nemen een kijkje in de net buiten de stad gelegen Sant Salvodor kerk. Deze oude kerk is gebouwd op een heuvel en vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht over Artà en de groene omgeving. We maken een wandeling in de omgeving van Artà en rijden daarna weer door naar de kust.

Prachtige stranden op Mallorca

Wanneer we aankomen in Cala de Millor schuiven we aan  bij een restaurantje op de gezellige boulevard en praten we na onder het genot van Spaanse tapas. De volgende dag staan we op tijd op om een verfrissende duik te nemen in zee. Als we geluk hebben zien we vrolijke dolfijnen langs zwemmen!

🛏️ – Top hotels voor Alcúdia:

1. ARA Alcudia (Luxe optie)
  2. Forum Boutique Hotel (Mooi interieur)
  3. Fonda Llabres Hostal Boutique (Budget optie)

Dag 6-7: S’Arenal

Wanneer we bruin en wel weer in de huurauto stappen, rijden we door naar de eindbestemming van onze fly & drive vakantie: S’Arenal. Hier installeren we ons in één van de vele comfortabele hotels en rusten de laatste dagen lekker uit aan het witte strand.

Omdat we nog geen genoeg krijgen van onze rondreis besluiten we nog een laatste bezoekje te maken. We rijden door naar Sa Ràpita. Dit dorpje kenmerkt zichzelf door het strand, dat meer dan een kilometer lang is. In het zuiden van Mallorca zijn de golven hoger dan in het noorden, dus hebben we de gelegenheid om te surfen. Een mooie afsluiting voor een ontspannen en afwisselende rondreis over Mallorca.

🛏️ – Top hotels voor S’Arenal:

1. MLL Mediterranean Bay (Luxe optie)
  2. Son Veri Vell (Mooi interieur)
  3. Hotel Playa Sol (Budget optie)

Dag 8: Adiós Mallorca

Vandaag gaan we de huurauto weer inleveren bij de luchthaven van Mallorca. Het is tijd om terug te keren naar huis, met een koffer gevuld met leuke herinneringen (en Ensaïmadas). We hebben werkelijk genoten van deze heerlijke rondreis over het prachtige Mallorca. Adiós Mallorca.

Mallorca zit vol met prachtige plekjes, klaar om te ontdekken.

Routekaart rondreis Mallorca

Ontvang de leukste rondreizen die ik heb ontdek gratis in je inbox.

Mis geen avontuur en voeg je bij talloze andere reizigers en abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief.

Hoi!

Ik ben Ralph, woonachtig in Spanje met mijn vrouw en kind. Roadtrips zijn mijn favoriete manier van reizen. Ik heb een aantal onvergetelijke rondreizen gemaakt, waaronder langs de Westkust van Amerika in 2014, Canada in 2015, en het noordoosten van Spanje in 2022. Daarnaast ben ik een groot fan van de diversiteit van Europa. Er is nog zoveel te ontdekken met elk land zijn unieke charme en cultuur.