Rondreizen Reageer
Home » Blogs » Rondreis Algarve (9 dagen)

Rondreis Algarve (9 dagen)

Deze 9 daagse rondreis door de Algarve start in Faro, de hoofdstad van deze prachtige regio. Hier brengen we drie dagen door, waarbij we ons verdiepten in de rijke geschiedenis en de indrukwekkende Romeinse haven bezichtigden. We verkenden ook de historische stad en waanden ons terug in de Romeinse tijd. Vervolgens maakten we een dagtrip naar Tavira, waar de grote witte pilaren en historische gebouwen, evenals het beroemde stadsplein en de heerlijke visgerechten, ons een unieke kijk op de lokale cultuur en keuken gaven.

De volgende etappe van onze reis bracht ons naar Portimão, Lagos, Sagres en Aljezur. In Portimão, een stad bekend om zijn scheepsbouw en lokale markten, genoten we van de levendige sfeer. Lagos betoverde ons met zijn adembenemende kustlijn, prachtige kliffen en stranden. Sagres, het zuidelijkste stadje van Europa, bood ons een kijkje in de surferscultuur en indrukwekkende natuurkrachten. Aljezur, met zijn helderblauwe water en adembenemende kustlijn, was een perfect voorbeeld van de natuurlijke schoonheid van de Algarve.

We sluiten onze reis af in São Marcos da Serra, een klein dorpje dat ons verraste met zijn heuvelachtige, groene landschap en prachtige wandelroutes. Het gebied, populair bij kampeerders vanwege zijn rust en bijzondere omgeving, bood ons een heerlijke afsluiting van onze rondreis door de Algarve.

🎫 Tip: Check Momondo en vergelijk vliegtickets voor de beste prijs.

🚗  Zoek je een voordelige huurauto voor deze rondreis? Klik hier voor de meest voordelige huurauto’s.

Hoogtepunten van deze rondreis

• Bezoek aan de historische en indrukwekkende Romeinse haven in Faro.
  • Verkenning van Tavira met zijn unieke witte pilaren, historische gebouwen en uitstekende visgerechten.
  • Ontdekking van Portimão’s minder toeristische charme en levendige maandelijkse markt.
  • Bewondering van Lagos’ adembenemende kustlijn, kliffen en stranden.
  • Ervaring van de surferscultuur en de natuurkrachten in Sagres, het zuidelijkste stadje van Europa.
  • Genieten van de rust en natuurlijke schoonheid in São Marcos da Serra, met prachtige wandelroutes en een heuvelachtig, groen landschap.

Kort reisschema

Dag 1-4: Faro en Tavira

Faro is de hoofdstad van de Algarve, waar tevens onze rondreis door de Algarve begint. In de ochtend zijn we bij het hotel aangekomen, wat ons de mogelijkheid biedt om op de eerste dag rustig te oriënteren. De eerste drie dagen zijn we in Faro gebleven. Zo’n 2.000 jaar geleden legden de Romeinen een enorme haven aan om de handel te bevorderen. Dit is ook het eerste dat we hebben bezichtigd.

Faro

De haven is echt veel groter dan verwacht, en wat een prachtige jachten liggen hier; onvoorstelbaar dat iemand zich dit kan veroorloven. De haven is zeker de moeite waard om gezien te hebben! Daarnaast hebben we de stad verder verkend. Je krijgt echt het gevoel alsof je de Romeinse tijd herbeleeft. De historische gebouwen zijn als oude reünies, zoals je ze regelmatig voorbij zag komen in je geschiedenisboeken op de middelbare school.

Op de vierde dag vertrekken we voor een dagtrip met onze huurauto naar Tavira, een stadje dat ongeveer 20 kilometer van de Spaanse grens ligt. Tavira wordt gekenmerkt door grote witte pilaren en gebouwen. In de binnenstad vind je het bekende stadspleintje dat zeer geliefd is bij de inwoners. De vis die hier in de visrestaurants verkrijgbaar is, is echt verrukkelijk. Dit is zeker een aanrader als je een visliefhebber bent.

🛏️ – Top hotels voor Faro:

1. 3HB Faro (Luxe optie)
  2. Roots Hotel (Mooi interieur)
  3. Lemon Tree Stay (Budget optie)

Dag 5-7: Portimão, Lagos, Sagres en Aljezur

De volgende dag vertrekken we vroeg, omdat we een behoorlijk lang stuk voor de boeg hebben. Portimão is minder toeristisch dan andere steden en staat onder de inwoners bekend als de stad waar de grote scheepsbouw van Portugal plaatsvindt, alsook om zijn lokale unieke winkels. Bij aankomst is het erg druk in Portimão, drukker dan verwacht. Blijkbaar is vandaag de maandelijkse markt. We parkeren de auto en dwalen een beetje over de markt rond. Het is bijzonder leuk om te zien hoe elk kraampje zijn speciale zelfgemaakte producten verkoopt. Verder verkennen we nog een beetje de stad en daarna gaan we terug naar de auto om verder te trekken naar ons hotel in Lagos.

Lagos is een klein, prachtig stadje en een van de populairste Portugese plaatsen voor toeristen. Het heeft een lange geschiedenis die zijn sporen in het stadje heeft achtergelaten. Over Lagos hebben we voor vertrek goede verhalen gehoord, waardoor we erg enthousiast zijn bij aankomst. We zijn vooral nieuwsgierig waarom het zo populair is. Het is niet te ontkennen dat Lagos op het eerste gezicht adembenemend is. De kliffen en stranden bij de kust zijn verbazingwekkend schoon en vooral fenomenaal mooi. We dachten dat zulke plekken alleen in films bestonden, maar de kustlijn van Lagos bewijst het tegendeel.

Geniet van de prachtige natuur in de Algarve

De volgende ochtend vertrekken we naar het zuidelijkste stadje van Europa: Sagres. Het wemelt er van de surfers. Mensen van over de hele wereld komen naar Sagres om hun surfskills te trainen. In het zuidwestelijkste puntje van Portugal waait het bijna altijd, waardoor de kustlijn over enorme vloedgolven beschikt. Het is heerlijk om een dagje mee te gaan in de relaxte sfeer van de surfers. In de omgeving bezichtigen we een paar kastelen, die door de Romeinen vroeger gebruikt werden als verdedigingslinie.

Aljezur is een klein Portugees dorpje met 6.000 inwoners en is enorm populair onder de bevolking vanwege de kustlijn. Het water is helderblauw en de kustlijn is adembenemend mooi. Op een ochtend bezoeken we dit dorpje en daarna rijden we door naar onze laatste bestemming van onze rondreis door de Algarve: São Marcos da Serra.

🛏️ – Top hotels voor Lagos:

1. Cascade Wellness Resort (Luxe optie)
  2. Hotel Marina Rio (Mooi interieur)
  3. Lagos Uptown B&B (Budget optie)

Dag 8: São Marcos da Serra

São Marcos da Serra is, net als Aljezur, ook een erg klein dorpje met ‘maar liefst’ 1.500 inwoners. Aanvankelijk waren we ook een beetje sceptisch en vroegen we ons af of het de moeite waard was om te bezoeken. We hoorden verhalen dat de omgeving prachtig zou moeten zijn. We besloten om in de middag de omgeving te verkennen. Aan het einde van de dag blijkt de tijd voorbijgevlogen te zijn. Het gebied is erg heuvelachtig en groen. De wandelroutes door het natuurgebied zijn in één woord prachtig. Het gebied is erg populair bij kampeerders vanwege de rust en bijzondere omgeving. Onze laatste nacht slapen we in een caravan, eens iets anders dan telkens in hotels.

Dag 9: Adeus Algarve

De volgende dag vertrekken we vroeg, omdat het vliegtuig in de avond vertrekt. Het is ontzettend fijn dat we de auto bij het vliegveld kunnen afgeven. De service is uitstekend en zonder moeite is alles zo geregeld. In de afgelopen 8 dagen in de Algarve hebben we enorm veel gezien. Maar wil je de hele Algarve op een wat rustiger tempo zien? Dan is het aan te raden om hier minimaal twee weken voor uit te trekken.

Routekaart rondreis Algarve

Ontvang de leukste rondreizen die ik heb ontdek gratis in je inbox.

Mis geen avontuur en voeg je bij talloze andere reizigers en abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief.

Hoi!

Ik ben Ralph, woonachtig in Spanje met mijn vrouw en kind. Roadtrips zijn mijn favoriete manier van reizen. Ik heb een aantal onvergetelijke rondreizen gemaakt, waaronder langs de Westkust van Amerika in 2014, Canada in 2015, en het noordoosten van Spanje in 2022. Daarnaast ben ik een groot fan van de diversiteit van Europa. Er is nog zoveel te ontdekken met elk land zijn unieke charme en cultuur.