Rondreizen Reageer
Home » Blogs » Rondreis Portugal (10 dagen)

Rondreis Portugal (10 dagen)

Onze 10 daagse rondreis door Portugal was een onvergetelijke ervaring die de rijke cultuur, adembenemende landschappen en historische pracht van dit prachtige land benadrukte. We begonnen onze reis in Porto, waar we door de schilderachtige wijken Alfama en Barrio Alto dwaalden, ons vergaapten aan de kleurrijke azulejostegels en genoten van de iconische tramrit met Tram 28.

Vervolgens bracht de reis ons naar het historische plaatsje Sortelha, waar we de kans kregen om ons te omringen met de natuur en de rustieke charme van Portugal te ervaren. Het hoogtepunt was ons bezoek aan de Reserva Natural da Serra da Malcata, een serene ontsnapping die ons dichter bij de natuurlijke schoonheid van het land bracht.

Geen reis naar Portugal zou compleet zijn zonder de betoverende steden Lissabon, Sintra en Cascais te verkennen. In Sintra werden we meegevoerd door sprookjesachtige paleizen en mysterieuze tuinen, terwijl Cascais ons verwelkomde met zijn elegante kustlijn en zachte zeebries, die een perfecte afsluiting van onze avonturen vormden. Lees nu over deze 10-daagse rondreis door Portugal.

🎫 Tip: Check Momondo en vergelijk vliegtickets voor de beste prijs.

🚗  Zoek je een voordelige huurauto voor deze rondreis? Klik hier voor de meest voordelige huurauto’s.

Hoogtepunten van deze rondreis

• Verkenning van de historische wijken Alfama en Barrio Alto in Porto, inclusief een rit met de iconische Tram 28 en bezoek aan São Jorge Castle.
  • Verblijf in het pittoreske Sortelha, omgeven door natuur en geschiedenis, met een bezoek aan de Reserva Natural da Serra da Malcata.
  • Dagtocht naar Sintra, waar we betoverd werden door het kleurrijke Pena Paleis en de geheimzinnige Quinta da Regaleira.
  • Bezoek aan Cascais voor een ontspannende dag aan de kustlijn, met hoogtepunten zoals de Boca do Inferno.
  • Genieten van de gastronomische diversiteit van Portugal, van traditionele pasteis de nata in Belém tot verse zeevruchten in Cascais.
  • Adembenemende uitzichten en zonsondergangen vanaf verschillende Miradouros in Lissabon, die de schoonheid van de stad benadrukken.

Kort reisschema

Dag 1-4: Porto, Braga en Amarante

Onze reis door Portugal begon in de bruisende noordelijke hoofdstad, Porto. Hier hadden we een heerlijk hotel geboekt en Porto is dan ook de uitvalsbasis voor dit eerste deel van onze rondreis door Portugal. Deze stad is een betoverende mix van geschiedenis, cultuur en de beroemde portwijn die het op de kaart heeft gezet. Wandelen door de smalle straatjes, werden we onmiddellijk getroffen door de kleurrijke wirwar van middeleeuwse huizen, hun gevels versierd met de iconische blauwe en witte azulejos (keramische tegels), die verhalen vertellen van heiligen en de Portugese geschiedenis.

Ons eerste avontuur was het verkennen van het treinstation São Bento, waar 20.000 handgeschilderde tegels belangrijke momenten in de geschiedenis van Portugal afbeelden. Op een steenworp afstand bood de kerk van Santo Ildefonso met zijn 11.000 azulejos gevel een adembenemend uitzicht tegen een helderblauwe lucht.

Geen bezoek aan Porto zou compleet zijn zonder zijn goddelijke portwijn te proeven. We staken de Douro-rivier over naar Vila Nova de Gaia, waar de portwijnhuizen langs de rivieroever liggen. Een proeverij bij Taylor’s, een van de oudste portwijnhuizen, was een hoogtepunt, die ons een slok geschiedenis bood bij elke glas.

Braga

De volgende dag reisden we naar Braga, een stad bekend om zijn diepe religieuze wortels en prachtige barokarchitectuur. Ondanks enkele navigatie-uitdagingen binnen de kathedraal, was de ervaring niets minder dan magisch.

Met een volledig bezoekticket in de hand, ontsloten we de poorten naar verborgen kapellen en het bovenkoor, en keken we vol bewondering naar het gemummificeerde lichaam van Dom Lourenço Vicente en de Kapel van Glorie met zijn Islamitische patronen uit de 14e eeuw.

Het Biscainhos Museum, gevestigd in een paleis uit de 16e eeuw, bood ons een kijkje in edele levensstijlen, verrijkt door de rijkdom van koffie- en tabaksplantages. De tuinen, met hun barokke flair, waren een serene ontsnapping, met zorgvuldig onderhouden gazons en levendige bloembedden.

Een andere dagtrip bracht ons naar het schilderachtige stadje Amarante, een vredige plek langs de rivier de Tâmega, die charmante uitzichten en de historische Ponte de São Gonçalo biedt. Deze stad, opgericht in 360 v.Chr., ademt een tijdloze charme uit waar je gemakkelijk verliefd op wordt.

Amarante

De Ponte de São Gonçalo, met zijn robuuste structuur en historische betekenis, was een bezienswaardigheid op zich. Aangrenzend huisvest de Kerk van São Gonçalo heilige artefacten en biedt het een intieme blik op de kunst en het geloof die deze regio definiëren.

Wandelend langs de rivieroever, bevonden we ons in een andere wereld, met pittoreske uitzichten bij elke bocht. Het huren van whimsical gedecoreerde waterfietsen, namen we het water op, genietend van de rust van de rivier van dichtbij.

Het Gemeentemuseum van Amadeo de Souza-Cardoso introduceerde ons in de modernistische flair van Amarante’s eigen gevierde schilder, en voegde een hedendaagse draai toe aan onze historische reis. Onze dagen werden onderbroken met maaltijden in heerlijke lokale restaurants, waar de smaken van Portugal tot leven kwamen op onze borden, vergezeld van de warme gastvrijheid van de inwoners van Amarante.

🛏️ – Top hotels voor Porto:

1. GA Palace Hotel & Spa (Luxe optie)
  2. Chic & Basic Gravity (Mooi interieur)
  3. N Apartments – Chã (Budget optie)

Dag 5-6 Sortelha

Na onze onvergetelijke ervaringen in het noorden van Portugal, vervolgden we onze rondreis naar een plek waar de tijd lijkt stil te staan, omringd door de ongerepte schoonheid van de natuur. Onze volgende bestemming was het historische plaatsje Sortelha, bekend om zijn adembenemende middeleeuwse charme en de nabijheid van de indrukwekkende natuur.

Onze tweede accommodatie tijdens de rondreis was niets minder dan een droom. Gelegen in de rustgevende nabijheid van het groene landschap, bood onze verblijfplaats ons een directe verbinding met de natuur. Het was alsof we in een andere wereld waren gestapt, een plek waar de stilte alleen werd onderbroken door het zachte gefluister van de wind en het gezang van vogels bij het ochtendgloren.

Sortelha

Sortelha greep ons met zijn verhalen uit een ver verleden. Dit dorp, gekenmerkt door zijn goed bewaarde middeleeuwse architectuur, voelde als een stap terug in de tijd. We dwaalden door de smalle straatjes, langs eeuwenoude huizen en over de indrukwekkende stenen muren die ooit deze plaats beschermden. Elke hoek en elk steegje in Sortelha vertelde zijn eigen verhaal, en we luisterden aandachtig, verdiept in de rijke geschiedenis.

Het hoogtepunt van ons verblijf in Sortelha was ongetwijfeld het bezoek aan de Reserva Natural da Serra da Malcata. Dit natuurreservaat, een bastion van biodiversiteit, bood ons een onvergetelijke ervaring in het hart van de Portugese natuur. We wandelden door de ongerepte landschappen, over paden die ons door dichte bossen en langs kristalheldere beekjes leidden. Het was een ware oase van rust, waar we de kans kregen om zeldzame planten en dieren te observeren, een herinnering die we voor altijd zullen koesteren.

🛏️ – Top hotels voor Sortelha:

1. 2 bedrooms house (Luxe optie)
  2. Casa da Cerca (Mooi interieur)
  3. Casa da Vila (Budget optie)

Dag 7-9: Lissabon, Sintra en Cascais

Toen we aan ons Portugese avontuur begon, beloofde Lissabon een mix van historische diepgang en levendige straatcultuur. We hadden dan enorm veel zin om deze rondreis af te sluiten in Lissabon. Onze dagen in deze door de zon overgoten stad waren een wervelwind van ontdekkingen, van de kronkelende steegjes van Alfama tot de levendige wijken van Barrio Alto en verder. Niet tevreden met alleen de hoofdstad, waagden we ons ook nog aan dagtochten naar het sprookjesachtige stadje Sintra en de kustpracht van Cascais, elk met hun eigen unieke bekoring.

Onze reis in Lissabon begon in Alfama, het oudste district van de stad. Met zijn steile, smalle straatjes werden we terug in de tijd getransporteerd. De kasseienpaden, geflankeerd door schilderachtige cafés en winkels verstopt in kleurrijke betegelde gebouwen, voelden als een doolhof van eindeloze ontdekkingen. Hoogtepunten waren de indrukwekkende Se Kathedraal en de charmante Igreja de Santo António, elk vertellend over het rijke verleden van Lissabon. Geen bezoek zou compleet zijn zonder de uitzichten vanaf Miradouro de Santa Luzia te bewonderen, die adembenemende vergezichten boden die gefotografeerd moesten worden.

Een essentiële Lissabon-ervaring, de rit met Tram 28 door de heuvels van Alfama was zowel nostalgisch als praktisch. De historische gele tram, die zijn weg baande naar het kasteel van São Jorge, bood een pittoreske reis door de levende geschiedenis van Lissabon.

Iconische tram in Lissabon

De middag gingen we naar het São Jorge Kasteel en Praça do Comércio. Het kasteel, met zijn panoramische uitzichten over Lissabon, was een getuigenis van eeuwen geschiedenis. Later leidde een ontspannen wandeling me naar Praça do Comércio, het grote rivierplein van Lissabon, omgeven door gele Pombalijnse gevels en bruisend van leven.

Onze eerste dag in Lissabon sloten we af in Bairro Alto. Toen de zon onderging, was de transformatie van Bairro Alto van een rustige wijk naar een nachtleven hotspot opmerkelijk. Diner in een traditioneel Portugees restaurant werd gevolgd door een bezoek aan de Elevador da Bica, waar ik die iconische Lissabon-foto vastlegde.

De volgende ochtend ging de wekker vroeg, want na het ontbijt in ons hotel gaan we op pad met een dagtrip naar Cascais en Sintra. Eenmaal aangekomen in Sintra voelde het als het betreden van een verhaalboek, met zijn weelderige bossen en extravagante paleizen. Het Pena Paleis, bovenop een heuvel gelegen, was een caleidoscoop van kleuren en architecturale stijlen, biedend uitzicht dat reikte tot aan de Atlantische Oceaan. De mysterieuze Quinta da Regaleira, met zijn gotische gevels en betoverende tuinen, was een andere hoogtepunt, uitnodigend tot het verkennen van zijn verborgen tunnels en grotten.

Genieten tijdens onze rondreis door Portugal

Ons uitstapje van vandaag werd afgesloten met een trip naar Cascais, een juweel aan de kustlijn van Lissabon. Wandelen langs het charmante strandfront, was ik gevangen door de mix van luxueuze villa’s, vissershuisjes en de levendige jachthaven. Een bezoek aan de Boca do Inferno bood dramatische zeezichten, waar de kracht van de oceaan volledig zichtbaar was.

De laatste dag in Lissabon alweer, helaas zit onze rondreis door Portugal er na 10 dagen alweer bijna op. De laatste dag bracht ons naar Belém, waar we ons verwonderden over de Belém Toren en ons overgaven aan de legendarische Pastéis de Belém. Het Jerónimos Klooster, slechts een paar stappen verderop, was een architectonisch wonder, dat de Manuelijnse stijl op zijn best toonde.

Terugkerend naar het centrum van Lissabon, namen we deel aan een food tour die een feest voor de zintuigen was. Traditionele gerechten proeven en leren over de culinaire erfgoed van Lissabon was de perfecte manier om ons avontuur in Portugal af te sluiten.

🛏️ – Top hotels voor Lissabon:

1. TURIM Boulevard Hotel (Luxe optie)
  2. Patio do Tijolo (Mooi interieur)
  3. toctoctoc Lisboa (Budget optie)

Dag 10: Adeus Portugal

De rondreis van 10 dagen door Portugal is ten einde en we hebben het gevoel zo veel gezien te hebben. Een fly drive in Portugal is echt een aanrader wat mij betreft. Maar voor nu gaan we terug naar huis. Adeus Portugal. Tot ziens Portugal.

Routekaart rondreis Portugal

Ontvang de leukste rondreizen die ik heb ontdek gratis in je inbox.

Mis geen avontuur en voeg je bij talloze andere reizigers en abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief.

Hoi!

Ik ben Ralph, woonachtig in Spanje met mijn vrouw en kind. Roadtrips zijn mijn favoriete manier van reizen. Ik heb een aantal onvergetelijke rondreizen gemaakt, waaronder langs de Westkust van Amerika in 2014, Canada in 2015, en het noordoosten van Spanje in 2022. Daarnaast ben ik een groot fan van de diversiteit van Europa. Er is nog zoveel te ontdekken met elk land zijn unieke charme en cultuur.