Rondreizen Reageer
Home » Blogs » Rondreis Corsica (14 dagen)

Rondreis Corsica (14 dagen)

Tijdens onze 14-daagse rondreis op Corsica verkenden we de diversiteit en schoonheid van dit Franse eiland, van de historische straten van Ajaccio tot de indrukwekkende kliffen van Bonifacio. Onze reis begon met een duik in de rijke geschiedenis van Ajaccio, de geboorteplaats van Napoleon, waar we genoten van lokale lekkernijen en de warme mediterrane zon. We lieten ons betoveren door de verhalen en landschappen van Piana en zetten onze reis voort langs de kust naar Calvi, waar we door middeleeuwse straatjes struinden en de verhalen achter de machtige citadel ontdekten.

De reis nam ons verder mee naar het serene Centuri, een verborgen parel in het noorden, waar we de essentie van Corsica’s natuurlijke pracht ervoeren door kronkelende wegen en adembenemende uitzichten. Het avontuurlijke pad leidde ons langs de ‘Tuin van Corsica’, met zijn weelderige velden en de rustieke charme van Sant’Antonino, om uiteindelijk de tijdloze schoonheid van Levie te bereiken, waar we ons verdiepten in de sporen van een bronstijd verleden.

Onze ontdekkingstocht eindigde in de levendige havensteden Porto Vecchio en Bonifacio, waar we genoten van de maritieme flair, zeilavonturen en de gastronomische rijkdom van het eiland. Deze reis was een viering van Corsica’s erfgoed, landschap en cultuur, die ons achterliet met herinneringen aan ruige bergen, azuurblauwe kusten en charmante dorpjes, een waar testament van het eiland’s ongerepte schoonheid en historische diepte.

🎫 Tip: Check Momondo en vergelijk vliegtickets voor de beste prijs.

🚗  Zoek je een voordelige huurauto voor deze rondreis? Klik hier voor de meest voordelige huurauto’s.

Hoogtepunten van deze rondreis Corsica

• Verkenning van Ajaccio, de geboortestad van Napoleon, met zijn historische bezienswaardigheden en levendige terrasjes.
  • Betoverende tocht door de Calanches de Piana, erkend als een van de mooiste autoroutes van Europa.
  • Bezoek aan Calvi, inclusief een wandeling door de middeleeuwse straatjes en een bezoek aan de imposante citadel.
  • Rustgevende ervaring in Centuri, een idyllisch vissersdorpje, en avontuurlijke wandelingen langs de Sentier des Douaniers.
  • Ontdekking van Levie’s prehistorische verleden en de adembenemende natuur rondom Col de Bavella.
  • Zeilavonturen en culturele verkenningen in Porto Vecchio en Bonifacio, met hun prachtige havens en historische architectuur.

Kort reisschema van onze rondreis

Beschrijving van de rondreis Corsica

Dag 1-3: Ajaccio en Piana

Na een voorspoedige vlucht van ongeveer twee uur landden we op de luchthaven van Ajaccio. Nadat we onze huurauto hadden opgehaald, reden we naar de hoofdstad van het eiland. Ajaccio, met zijn 65.000 inwoners, is de grootste stad op het eiland. We deden inkopen voor onze Corsica-rondreis en wandelden over de citadel-pier richting de beroemde kathedraal van Ajaccio, waar Napoleon eens werd gedoopt. We pakten een terrasje en keken uit op de oude citadel van de stad.

Genieten in Ajaccio

De tweede dag van onze rondreis gingen we Ajaccio verder verkennen en trokken samen met een gids door de stad. Na het horen van de mooiste verhalen besloten we de rest van de dagen in Ajaccio rustig te genieten van het zonnetje en het heerlijke klimaat op Corsica.

Na onze eerste dagen in Corsica zetten we onze rondreis voort naar Piana, een klein dorpje ten noorden van Ajaccio. Vanuit hier maakten we een prachtige wandeling door het Corsicaanse landschap, waarna we doorreden naar de Calanches de Piana, een route die ook wel bekendstaat als een van de mooiste ritten van Europa.

Dag 4-6: Calvi, Sant’Antonino en Belgodère

Na een heerlijk ontbijt in ons hotel in Ajaccio reden we via een prachtige kustweg door naar Calvi. Eenmaal aangekomen in ons hotel in Calvi besloten we te lunchen in een heerlijk visrestaurant. Vol nieuwe energie gingen we wandelend deze mooie middeleeuwse stad verkennen en brachten we een bezoek aan de grote oude citadel in het midden van de stad.

De volgende dag reden we door de ‘Tuin van Corsica’, zoals deze streek wordt genoemd. Onderweg zagen we de vele fruit- en olijfvelden die de streek rijk is. Onderweg maakten we een tussenstop in Sant’Antonino, een plaatsje gelegen op een 500 meter hoge granieten rots en strategisch gelegen in de tijd van de Moren. We slenterden door de smalle straatjes en bewonderden de karakteristieke granieten huizen en oude ruïnes van het dorp.

We reden met onze comfortabele huurauto door naar Belgodère. Het landschap werd steeds bergachtiger. Eenmaal aangekomen ploften we neer bij een van de terrasjes op het gezellige plein van Belgodère en genoten tijdens een zachte Corsicaanse avond van een goede maaltijd.

Uitzicht tijdens onze rondreis Corsica

Dag 7-8: Centuri, Sentier des Douaniers en Bastia

We zetten onze fly-and-drive voort richting Centuri. Via haarspeldbochten, diepe kliffen en adembenemende uitzichten kwamen we na een kleine drie uur rijden aan in dit noordelijk gelegen dorp. We kwamen even helemaal tot rust in dit kalme, pittoreske plaatsje, waar we ons hart ophaalden aan de rijke geschiedenis van dit gebied. We dronken een drankje bij een van de gezellige caféetjes en gingen daarna slapen in ons hotel.

Vanaf Centuri was het maar een klein stukje rijden naar het begin van de Sentier des Douaniers. We parkeerden onze huurauto, trokken onze wandelschoenen aan en traden in de voetsporen van de oude douaniers van Corsica, die langs de kust patrouilleerden op zoek naar smokkelaars. Tijdens de route genoten we van mooie uitzichten, waarna we doorreden naar Bastia, bekend om haar mooie haven en gezellige middeleeuwse straatjes. De actievelingen onder ons werden meegenomen op expeditie door de bergen bij deze stad.

Dag 9-14: Levie, Porto Vecchio, Bonifacio en Propriano

We verlieten Bastia en kronkelden met onze auto door het groene landschap. De volgende bestemming van onze rondreis was Levie. Onderweg maakten we een tussenstop bij Col de Bavella om van de prachtige bergen te genieten en mooie foto’s te maken. De fanatieke wandelaars onder ons hadden de mogelijkheid om het zuidelijke deel van de GR20 te verkennen, een zware klim- en wandelroute. We overnachtten in een knusse berghut. Na de bergen en de machtige GR20 reden we door naar Levie, een zeer oude stad in het binnenland van Corsica, ontstaan in het bronzen tijdperk. We liepen al speurend door de stad en omgeving op zoek naar overblijfselen uit deze tijd en bezochten het leuke kerkje in het centrum van de stad.

Er is een reden waarom rondreizen op Corsica populair is.

Corsica bood naast veel geschiedenis ook zeer mooie baaien. Om hiervan getuige te zijn, reden we door naar Porto Vecchio. Eenmaal aangekomen in deze exotische stad konden we genieten van de natuurlijke baai met een prachtige jachthaven. We huurden een van de mooie zeiljachten en voeren over de Middellandse Zee langs de Corsicaanse kustlijn.

Na uitgewaaid te zijn in Porto Vecchio, reisden we door naar Bonifacio, een stad die je zeker gezien moet hebben. Deze stad is volledig gebouwd op een steile klif naast de zee. We huurden een speedboot en voeren langs de kliffen van deze idyllische plek. Naast de kliffen was er ook een reusachtige kerk te vinden die zeker een bezoek waard was.

Via Bonifacio reden we door richting onze laatste stop, Propriano. We hadden de bergen nu definitief achter ons gelaten en slingerden door het Mediterrane rivierlandschap heen. Op onze weg naar Propriano kwamen we langs Sartene, waar de vroegere Genuese gouverneurs van Corsica woonden, de vroegere overheersers van het eiland. We bekeken de oude Italiaanse huizen, die in de loop der jaren omringd waren door Franse invloeden en stijlen.

Toen we Sartene op ons gemak hadden verkend, bracht onze huurauto ons naar de eindbestemming van onze vakantie. Propriano stond bekend om haar prachtige stranden en was de ideale bestemming om goed bij te komen van een geweldige rondreis op Corsica!

Routekaart rondreis Corsica

Ontvang de leukste rondreizen die ik heb ontdek gratis in je inbox.

Mis geen avontuur en voeg je bij talloze andere reizigers en abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief.

Hoi!

Ik ben Ralph, woonachtig in Spanje met mijn vrouw en kind. Roadtrips zijn mijn favoriete manier van reizen. Ik heb een aantal onvergetelijke rondreizen gemaakt, waaronder langs de Westkust van Amerika in 2014, Canada in 2015, en het noordoosten van Spanje in 2022. Daarnaast ben ik een groot fan van de diversiteit van Europa. Er is nog zoveel te ontdekken met elk land zijn unieke charme en cultuur.