turkije

Fly & Drive Turkije

Het in het Midden-Oosten gelegen Turkije vindt zijn oorsprong in het woord “Turk”, dat sterk betekent. In het verleden is het land het centrum geweest van vele invloedrijke beschavingen zoals het Byzantijnze Rijk, het Ottomaanse Rijk en het Perzische Rijk. Tegenwoordig staat Turkije bekend als een vakantieland met een rijke historie, prachtige stranden en een grote natuurlijke diversiteit. Een fly & drive vakantie naar Turkije is een zeer goede keuze voor iedereen die van een mooie en afwisselende bestemming houdt!

Reisroute_Turkije

Rondreis fly & drive Turkije

Onze fly & drive vakantie begint iIstanbul Turkijen Amsterdam. Op Schiphol stappen we in het vliegtuig en vliegen we in zo’n 3,5 uur naar Istanbul (zie A op de kaart). Istanbul ligt aan de Bosporus en wordt daarom ook wel als grens tussen Europa en Azië gezien. De stad ligt dus op twee continenten. Istanbul is een zeer diverse stad waar we zeker een paar dagen kunnen doorbrengen. In het verleden is Istanbul de hoofdstad geweest van diverse wereldrijken en het bruist hierdoor van de geschiedenis en de cultuur. We rijden met onze huurauto, die we na aankomst hebben opgehaald bij de luchthaven, richting de reusachtige Hagia Sophia. Dit van oorsprong religieuze bouwwerk is naast een kerk en moskee ook een museum geweest. We wandelen rond door de mooie tuinen en bewonderen dit reusachtige oude bouwwerk.

We vervolgen onze tocht door Istanbul en rijden door naar De Kapalıçarşı, oftewel de Overdekte Bazaar. Deze eeuwenoude bazaar bestaat uit een wirwar van straatjes met marktkraampjes en restaurantjes. Echt alle kleuren en geuren zijn hier aanwezig. We dingen af bij een Turkse koopman en maken vervolgens een wandeling door het aangrenzende oude stadscentrum.

Efeze Turkije

De volgende dag is het tijd om Istanbul te verlaten. Er staat een lange reisdag van zo’n acht uur voor de boeg met als eindbestemming Efeze (B op de kaart). Er is ook een mogelijkheid om met het vliegtuig te gaan, dan zijn we maar een uurtje onderweg. We rijden door het Turkse landschap heen en genieten van het fraaie landschap en de kleine dorpjes die op de route liggen. Aan het einde van de dag komen we aan in het stadje Selçuk, dat aan de rand van Efeze ligt.

We overnachten in Selçuk en staan de volgende dag vroeg op om de oude stad Efeze te bewonderen. Efeze was een belangrijke havenstad uit de tijd van de  Oudheid. We lopen tussen de talloze ruïnes van tempels en huizen richting het belangrijkste bouwwerk van de stad: De tempel van Artemis. Deze tempel behoorde tot de 7 klassieke wereldwonderen. We maken foto’s op de plek van waar ooit wonderen zijn verricht en eten een smakelijke lunch. Aan het einde van de middag keren we terug naar ons hotel in Selçuk.

We zetten onBodrum Turkijeze fly & drive vakantie voort naar de badplaats Bodrum (zie C op de kaart). Ook dit is een Oud-Griekse havenstad en het toeval wil dat hier een tweede wereldwonder te zien is. We rijden de stad binnen en stoppen bij de oude Petrusburcht. We wandelen over de muren van de oude burcht en nemen een bezoek aan het bekende onderwatermuseum van de stad. Hierna drinken we een ijskoud drankje in de sfeervolle haven en rijden daarna door naar het Mausoleum van Halikarnassos. Dit wereldwonder is gebouwd door Pytheos en Satyros en diende als gigantische graftombe. Tegenwoordig zijn alleen de funderingen overgebleven. We maken foto’s tussen de ruïnes en hebben een prachtig uitzicht over de stad. Wanneer we familiefoto’s hebben gemaakt, rijden we met onze huurauto terug naar de haven, waar we de veerboot pakken. Deze brengt ons in ongeveer anderhalf uur naar het naastgelegen schiereiland.

Na een goede overtocht zetten we onze rondreis voort naar Marmaris (D op de kaart). Marmaris is een bruisende stad met veel strand, horeca en nachtleven. We installeren ons in een comfortabel hotel en brengen de rest van de dag aan het fijne strand door. In de avond eten we op de gezellige boulevard van de stad en drinken we een drankje in een van de vele barretjes. Tegen de tijd dat het nacht wordt en de uitgaande jongeren de stad overnemen liggen wij alweer op bed.

De volgende dag slapen we enigszins uit en rijden verder naar onze volgende bestemming: Pamukkale (zie E op de kaart). Deze plaats herbergt een prachtig natuurfenomeen. In het gebied stroomt namelijk warm water waardoor grote hoeveelheden kalk  worden afgezet. Dit resulteert in een wit gebied vol thermale baden. We ontspannen in het heerlijke water en wandelen tussen het kalk door. Na helemaal tot rust te zijn gekomen rijden we door naar Antalya. Wanneer we aankomen bezoeken we het oude centrum van de stad en komen we bij aan het sfeervolle strand. We zetten onze fly & drive vakantie voort naar alweer de laatste bestemming van onze reis. We slingeren vanaf Antalya over de mooie Turkse weggetjes richting Manavgat (F op de kaart). Hier maken we een tussenstop en bezoeken we de Turkse markt die hier traditioneel elke donderdag wordt gehouden.

Cappadocië Turkije

Na leuke souvenirs gekocht te hebben zetten we onze rit voort richting Cappadocië (zie G op de kaart). Cappadocië is een zeldzaam natuurgebied. Naarmate we verder het gebied inrijden, doemen er steeds meer karakteristieke tufsteen-kegels op. Dit maakt het gebied zo verschrikkelijk mooi. Na aankomst in ons hotel maken we een wandeling door het gebied. De volgende ochtend staan we heel vroeg op voor een spectaculaire ballonvaart boven het gebied. We genieten van het adembenemende landschap en sluiten hiermee onze onvergetelijke fly & drive vakantie in Turkije af.

Boek deze fly & drive bij:

Wil je een volledig verzorgde fly & drive vakantie boeken? Kijk dan eens naar het mooie vakantie aanbod van de volgende aanbieders: