Fly & Drive Mexico

Mexico een groot land vol verhalen en vrolijke kleuren. Een fly drive vakantie in Mexico is goed te doen, wel raden we aan je te richten op één gedeelte. De wegen in Mexico zijn niet overal even goed dus plan niet te lange ritten en let als toerist altijd goed op waar je de huurauto parkeert en dat je er geen belangrijke spullen achterlaat. Wij reisden door Yucatán, Campeche en Quintana Roo, veilige plekken voor toeristen, maar vooral ontzettend mooi. Op een vakantiegevoel hoef je niet lang te wachten in Mexico, deze bekruipt je in het vliegtuig al met uitzicht op alle kleurrijke huisjes en vrolijke Mexicanen op straat. Op onze must see list staan zoveel mogelijk Maya ruïnes en tropische stranden.

mexico map

Rondreis fly & drive Mexico

Quintana Roo

We starten onze rondreis in Cancún. Na een vlucht van 12 uur stappen we het vliegtuig uit en halen onze bagage op. Net uit het vliegtuig gestapt valt ons op hoe heerlijk warm het hier is. Dat blijft voorlopig zo dus dat wordt een prettige vakantie. De eerste dag staat in het teken van genieten en bijkomen. We halen de huurauto op, deze staat klaar op het vliegveld en rijden naar ons hotel. Onderweg stoppen we bij een straatverkoper om een heerlijke quesadilla. Nadat we ons opgefrist hebben vertrekken we naar Playa Las Perlas, een toeristisch wit strand met gratis parkeerplek. ’s Avonds wandelen we door Cancún. De grote bezienswaardigheden hebben we voor de volgende dag bewaard. isla-mujeres-1634196_1280

We zijn vroeg op en vertrekken naar El Rey om de ruïnes te bekijken. Het Maya museum pakken we ook meteen mee. Later in de middag vertrekken we met de veerboot naar Isla Mujeres, een eiland dat vooral bekend staat om zijn tropische temperaturen en witte stranden. De bevolking leeft hier wat rustiger, het verschil met het drukke Cancún valt meteen op. We huren een golfkarretje en verkennen het eiland in ons eigen tempo en wanneer we het warm krijgen nemen we even een duik.

De volgende dag vertrekken we vroeg op de dag richting Playa del Carmen. We rijden langs een krokodillen dierenpark waar we een stop maken, we hebben geen haast dus bekijken alles wat op ons pad komt. Aangekomen in Playa del Carmen voelen we ons gelijk relaxed, de palmbomen waaien zachtjes in de wind en de stranden ogen paradijselijk. Maar we gaan nog op pad, we bezoeken de Xaman Ha ruïnes en de Playacar ruïnes. Vervolgens pakken we de veerboot naar het eiland Cozumel waar ons hotel voor die nacht zich bevindt. Eerst bezoeken we het Mexico Cozumel park, het Madurodam over de Maya’s, erg leuk en leerzaam. Na ons diner op het strand van Cozumel duiken we weer op tijd ons bed in.

cenote-323147_1280In de ochtend beginnen we met een rit van 2 uur naar Tulum waar zich de Gran Cenote bevindt. Dit is een waterbron in een grot waar je kan zwemmen in helderblauw water. De Maya’s geloven dat deze bronnen een toegangspoort tot de onderwereld zijn en er werden menselijke offers gebracht. Gelukkig is het enige waar je nu voor moet oppassen grote bussen met toeristen. Vandaar dat we deze bezienswaardigheid vroeg op de dag hadden gepland. Na een verfrissende duik stappen we weer in en rijden we anderhalf uur in noord oostelijke richting naar het grote wereldwonder van Mexico, Chichén Itza.

Deze reis is te boeken bij:

Yucatán

izamal-1256289_1920Niet alle wegen zijn standaard verharde wegen dus dit is meteen onze eerste stap in het avontuur. Wanneer we heelhuids zijn aankomen in Pisté is het tijd voor een welverdiende koude cerveza en de Chichén Itza, deze ruïnes vormden in de Maya tijd het belangrijkste stadscentrum en hier zijn nog een aantal resten van te vinden. El Castillo of de piramide van Kukulcán is toch wel het meest imposante gebouw dat we tot nu toe gezien hebben, als je voor deze tempel staat is het toch niet voor te stellen dat dit met mensenhanden gemaakt is. El Castillo diende in de Maya tijd als kalender, iedere traptrede stond voor een maand, een jaar bestond uit 18 maanden. We vertrekken naar onze volgende stop, Izamal.

Dit geel gekleurde stadje konden we niet overslaan. de inwoners van Izamal zijn ontzettend vriendelijk en ons humeur fleurt meteen op. Izamal staat in het teken van de Maya goden Itzamná en Kinich-Kakmó. We bezoeken de gele tempel voor de zonnekoning, dineren in een geel restaurant en slapen in een geel hotel. De volgende dag vertrekken we naar Mérida. We rijden langs Chicxulub, deze stad was het centrum van de Chicxulubkrater, achtergelaten door de komeet die de dinosaurus heeft uitgeroeid. We houden een korte pauze en genieten van de warmte van de zon en het uitzicht voor we verder rijden.

Aangekomen in Mérida brengen we een bezoek aan een aantal parken en kerken. Er is veel te zien in deze stad en door het mooie weer is het heerlijk om rond te struinen. We blijven hier één dag en rijden door richting Campeche.

merida-1719839_1280

Campeche

Ter hoogte van Tenabo slaan we rechtsaf richting Parque Natural Petenes waar we een aantal bijzondere vogels zien en oog in oog staan met een groep flamingo’s. In Campeche aangekomen parkeren we de huurauto bij het hotel en gaan te voet de stad verkennen. Ook deze stad is vol parkjes en kerken dus we kijken onze ogen uit. De volgende dag vertrekken we naar Edzná, een groot veld waar verschillende Maya ruïnes te vinden zijn, we verbazen ons over hoe goed de bouwwerken bewaard zijn gebleven, dit gedeelte staat namelijk al leeg sinds 1450.

Mexico-Stad

Onze laatste stop is Mexico-Stad waar we heen vliegen in alle vroegte. We leveren de huurauto, zoals geregeld in op het vliegveld van Campeche en vliegen in 2 uur naar de hoofdstad. Wat een verschil met de kleinere steden die we bezochten. Mexico-Stad is enorm en een stuk ruimer opgezet. Toch vind je er genoeg typische Mexicaanse kleurrijke gebouwen en palmbomen. De tweede dag hebben we een excursie gepland naar de piramide van de zon en die van de maan bij Teotihuacan, de grootste ruïne stad die we tot nu toe gezien hebben. Naast de piramides vind je hier ook de Quetzalcoatl en Tlaloc tempels. Ieder bouwwerk is gemaakt om de bijbehorende god te eren, Teotihuacán wordt dan ook de verzamelplaats van de goden genoemd.

Enorm onder de indruk van deze historische stad vertrekken we weer naar onze uitvalbasis waar onder het genot van een nachoschotel en een michelada terugblikken op een erg geslaagde fly drive vakantie. We hebben gigantisch veel gezien en geleerd over de Maya cultuur en zijn verliefd geworden op het prachtige Mexico.