Fly & Drive Chili

Chili, het land van de besneeuwde bergtoppen van de Andes, helderblauwe meren en uitgestrekte woestijnen. Er zijn niet veel landen met een klimaat zo divers als Chili. Waar je in het noorden een droog en heet woestijnklimaat vindt, heeft het klimaat in het merengebied meer weg van Zuid-Europa. Aan het zuiden grenst Chili bijna aan Antarctica en heerst een hooggebergteklimaat, vooral in de bergachtige gebieden kan het flink stormen en sneeuwen.

Voor onze rondreis deelden we de gebieden op en nemen een binnenlandse vlucht, we willen namelijk zoveel mogelijk van dit stukje aarde zien.

kaart

Rondreis fly & drive Chili

Chili heeft verschillende grote vliegvelden maar omdat er weinig vluchten rechtstreeks vanuit Nederland gaan hebben we er een flinke toch met twee tussenstops opzitten. Uiteindelijk komen we aan in Puerto Montt. In deze middelgrote havenstad nemen we de tijd om bij te komen van de reis en wennen aan de wonderlijke vergezichten die we gaan ontdekken.

villarricaNadat we de huurauto hebben is het tijd om naar onze eerste bezienswaardigheid te rijden, Villarrica National Park, waar zich drie vulkanen bevinden waarvan Villarrica de enige actieve is. We volgen een wandeltocht van 4 uur waarbij we dicht bij de vulkaan komen en veel watervallen zien. Hierna rijden we door naar onze slaapplaats in Temuco.

Temuco is een voormalig militair kamp en uitgegroeid tot universiteitsstad. We wandelen over het Aníbal Pinto plein en bezoeken het Araucanía Regionaal Museum waar we de geschiedenis over dit gebied leren.

Vanaf hier hebben we een lange tocht te gaan naar Chili’s hoofdstad, Santiago. Wie niet is weggelegd voor autoritten van 8 uur is er de optie een binnenlandse vlucht te boeken. Onderweg houden we een uitgebreide lunchpauze in Chillán. Als we meer tijd hadden konden we hier heerlijk shoppen, maar we willen Santiago voor het donker bereiken. We rijden door kleine dorpjes terwijl op de achtergrond de imposante gebergtes opdoemen.

santiagoDe hoofdstad is onze uitvalbasis komende dagen. Bezienswaardigheden die je niet mag missen zijn La Moneda paleis, Gran Torre en het museum van moderne kunst. Vanaf Santiago heb je de optie het legendarische Paaseiland te bezoeken. Plan dit uitje van te voren, er wordt niet elke dag naar Hanga Roa gevlogen en de prijzen voor vliegtickets lopen snel op.

Plaster Cajon Del Maipo Mountains Reservoir Chile

Vanuit Santiago is het anderhalf uur rijden naar havenstad Valparaíso, daar besteden we een middag met het op de heuvel gelegen centrum verkennen. De volgende dag hebben we een dagexcursie naar El Yeso Dam geboekt. Dit gebied in de Andes is ontstaan door het uitsparren van rivier de Yeso. Dit dal tussen het Andes gebergte is een prachtige kampeerspot met helderblauwe meer, waar de Chilenen graag tot rust komen. Maar ook zeer populair onder toeristen waardoor er een groot aanbod excursies en tours is.

We leveren de huurauto in en vliegen vanaf Santiago naar Antofagasta. Ook dit stuk is met de auto te doen, je bent dan 15 uur onderweg. We hebben een uitstapje naar de Atacama woestijn gepland en een huurauto gekozen die zich hier door heen kan slaan. Eerst reizen we door naar Calama waar we overnachten.  Opvallend is dat hoe noordelijker we in Chili komen hoe heter en droger het wordt.

Antofagasta Valley Of The Moon San Pedro De AtacamaCalama is de droogste stad van Chili, we bezoeken mijnstadje Chuquicamata en het lijkt alsof we in een Mad Max film beland zijn. Na het nemen van wat foto’s rijden we door richting San Pedro waar we de Valle de la Luna bezoeken. Deze vallei maakt deel uit van Los Flamencos National Reserve, een natuurgebied dat zoals de naam al doet vermoeden 3 flamingosoorten herbergt maar ook veel andere inheemse vogels. Het gebied bestaat uit grote zoutvlaktes en steenformaties en is misschien wel de mooiste plek in Chili om de zonsondergang en de volle maan in al haar glorie te bekijken. Met dit beeld op ons netvlies gebrand gaan we tevreden naar onze slaapplek in San Pedro.

De volgende dag verkennen we Antofagasta voordat we ’s nachts terugvliegen naar Nederland. We hebben genoeg tijd om het Huanchaca Ruïnes Museum te bezoeken en de middag door te brengen op de Playa Blanca. Een prima plek om deze reis af te sluiten.

Bezienswaardigheden fly & drive Panama

• Los Flamencos National Reserve
  • Huanchaca Ruïnes Museum
  • Playa Blanca

Deze reis is te boeken bij: