Home » Fly & Drive in Oceanië » Rondreis Nieuw-Zeeland

Rondreis Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland is een betoverende bestemming vol natuurlijke schoonheid en avontuur. Of je nu op zoek bent naar rustige wandelingen langs idyllische kustlijnen, het beklimmen van majestueuze bergen of het verkennen van groene valleien en regenwouden, Nieuw-Zeeland biedt het allemaal. Tijdens een rondreis door dit prachtige land zul je worden overweldigd door de adembenemende landschappen, de vriendelijke bevolking en de unieke culturele ervaringen.

Van de witte zandstranden van het noordereiland tot de fjorden en meren van het zuidereiland, Nieuw-Zeeland is een land van contrasten en verrassingen. Of je nu op zoek bent naar avontuur, ontspanning of een combinatie van beide, een rondreis door Nieuw-Zeeland is een onvergetelijke reis die je nooit zult vergeten. Laat je meevoeren door de magie van dit verre, maar toch zo vertrouwde land, en ontdek de verwondering en schoonheid van Nieuw-Zeeland.

Bijkomen op een verlaten strand

Boek je fly & drive vakantie bij één van deze aanbieders:

Wat te doen tijdens je rondreis Nieuw-Zeeland?

Er is zoveel te doen tijdens een rondreis door Nieuw-Zeeland, afhankelijk van je interesses en reisstijl. Hier zijn enkele populaire activiteiten en bezienswaardigheden:

1. Wandelen: Nieuw-Zeeland staat bekend om zijn uitgebreide wandelpaden en biedt de perfecte gelegenheid om te genieten van de natuur. Probeer de Tongariro Alpine Crossing, een van de meest populaire wandelingen in Nieuw-Zeeland, of ga wandelen langs de Abel Tasman Coast Track.
  2. Avontuur: Nieuw-Zeeland is het land van avontuur en biedt uitstekende kansen voor bungeejumpen, skydiven, zipline, raften en meer.
  3. Natuur: Bewonder de indrukwekkende landschappen van Nieuw-Zeeland, waaronder de fiorden van Milford Sound, de watervallen van Waikato en de geisers van Rotorua.
  4. Stranden: Geniet van de prachtige stranden van Nieuw-Zeeland, zoals de parelwitte zandstranden van Mount Maunganui en de ongerepte baaien van Coromandel.
  5. Cultuur: Ontdek de rijke Maori-cultuur van Nieuw-Zeeland door deel te nemen aan een hangi-maaltijd of een poi-dansvoorstelling.
  6. Wijn: Proef de prachtige wijnen van Nieuw-Zeeland en bezoek de vele wijnhuizen in de regio’s Marlborough en Hawke’s Bay.

Onthoud dat Nieuw-Zeeland een enorm land is en dat er zoveel te zien en te doen is. Het is belangrijk om je reis aan te passen aan je specifieke interesses en prioriteiten om het meeste uit je reis te halen.

Een rondreis door Nieuw-Zeeland is fantastisch

Bezienswaardigheden in Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland biedt talloze prachtige bezienswaardigheden en unieke ervaringen, waaronder:

1. Milford Sound: Dit adembenemende fiord is een van de meest bezochte toeristische attracties van Nieuw-Zeeland en biedt uitzicht op majestueuze bergen en watervallen.
  2. Tongariro Alpine Crossing: Dit is een van de meest populaire wandelingen in Nieuw-Zeeland, die door een uniek landschap van vulkanen, meren en bossen leidt.
  3. Bay of Islands: Dit schitterende gebied aan de oostkust van het Noordereiland is bekend om zijn heldere blauwe wateren, wit zandstranden en uitstekende wateractiviteiten.
  4. Rotorua: Dit historische stadje is het centrum van Maori-cultuur en bekend om zijn geisers, warmwaterbronnen en mudpools.
  5. Mount Cook: Dit is de hoogste berg van Nieuw-Zeeland en biedt adembenemende uitzichten op de omgeving.
  6. Abel Tasman National Park: Dit prachtige park aan de noordkust van het Zuidereiland is bekend om zijn adembenemende kustlijnen, baaien en wandelpaden.
  7. Hobbiton Movie Set: Dit is een populaire attractie voor fans van “The Lord of the Rings” en “The Hobbit”, en biedt een unieke kijk op de filmlocaties.
  8. Sky Tower: Dit is de hoogste uitkijktoren van Nieuw-Zeeland en biedt 360 graden uitzicht over de stad Auckland.

Dit is slechts een selectie van de vele indrukwekkende bezienswaardigheden die Nieuw-Zeeland te bieden heeft. Het is de moeite waard om je reis aan te passen aan je specifieke interesses en prioriteiten om het meeste uit je bezoek te halen.

Een heerlijke zomerse avond in Nieuw-Zeeland

Wat je moet eten en drinken in Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland is bekend om zijn uitstekende cuisine en biedt een scala aan smaken en culinaire ervaringen. Hier zijn enkele dingen die je absoluut moet proberen tijdens je rondreis:

1. Hangi: Dit is een traditioneel Maori-gerecht, waarbij vlees en groenten worden gekookt in een pit-oven.
  2. Pavlova: Dit is een populaire Nieuw-Zeelandse dessert bestaande uit een merengue-achtige bodem, slagroom en vers fruit.
  3. Māori Bread: Dit is een traditioneel Maori-brood, dat wordt bereid door het deeg in een hangi-oven te bakken.
  4. Seafood: Nieuw-Zeeland heeft toegang tot uitstekende zeevruchten, waaronder zalm, tonijn, garnalen en groenten.
  5. Pinot Noir: Nieuw-Zeeland is beroemd om zijn uitstekende wijnen, waaronder Pinot Noir-wijnen, die het beste bekend staan om hun volle, zoete smaak.
  6. Craft Beer: Nieuw-Zeeland heeft een bloeiende craft beer-scène, met talloze brouwerijen die uitstekende lokale bieren produceren.
  7. Flat White Coffee: Dit is een populaire Nieuw-Zeelandse koffievariant, die bekend staat om zijn rijke, romige smaak.

Dit is slechts een kleine selectie van de vele culinaire hoogtepunten die Nieuw-Zeeland te bieden heeft. Of je nu houdt van traditionele gerechten of op zoek bent naar moderne, culinaire ervaringen, er is voor ieder wat wils.

Je ontdekt de mooiste plekjes van Nieuw-Zeeland tijdens een rondreis

De beste reistijd voor Nieuw-Zeeland?

De beste reistijd voor Nieuw-Zeeland hangt af van wat je wilt doen tijdens je bezoek. Hier is een korte overzicht van de verschillende seizoenen en wat je kunt verwachten:

1. Zomer (december – februari): Dit is het warmste seizoen en een geweldige tijd om te genieten van het strandleven, wandelen en wateractiviteiten.
  2. Herfst (maart – mei): De herfst is een prachtige tijd om Nieuw-Zeeland te bezoeken, met warme dagen en koelere nachten. Het is een uitstekende tijd om te wandelen en de natuur te bekijken.
  3. Winter (juni – augustus): Dit is het koudste seizoen, met sneeuw in sommige delen van het land. Het is een geweldige tijd voor skiën en snowboarden in de bergen.
  4. Lente (september – november): De lente is een geweldige tijd om Nieuw-Zeeland te bezoeken, met mild weer en de bloei van vele planten en bomen.

Ongeacht wanneer je besluit te reizen, er is altijd iets te zien en te doen in Nieuw-Zeeland. Of je nu op zoek bent naar avontuur of rust, dit prachtige land biedt alles wat je nodig hebt voor een onvergetelijke reis.

Je ruikt het bijna door je scherm heen

Inspiratie: onze rondreis door Nieuw-Zeeland

Noordereiland

Auckland

We zijn anderhalve dag onderweg geweest, het was een lange vlucht met een overstap in Guangzhou (China) waar we 7 uur hebben doorgebracht. Toch is de flinke reis compleet de moeite waard. Over Nieuw-Zeeland hebben we zoveel verhalen gehoord en nu is het tijd om de pracht in het echt te ervaren. We zijn enorme natuurliefhebbers dus dat wordt een leuke rondreis!

Aangekomen in Auckland staat onze huurauto op ons te wachten. De eerste dag ontdekken we Auckland, we bezoeken de Auckland Harbour Bridge, de Skytower en rijden in zuidelijke richting om te botanische tuinen te bewonderen.De volgende dag rijden we route 25 af in noordelijke richting waar we na 3 uur rijden aankomen bij Coromandel Forest Park. We lopen de Waiomu Kauri Grove Walk waar we ongeveer 2,5 uur over doen. Voor deze wandeling moet je geen last van hoogtevrees hebben want we moeten meerdere malen over hangende bruggen over ravijnen lopen. We kamperen bij een van de vele kampen zodat we de volgende dag weer fris kunnen beginnen aan de tocht naar Matamata.

Waikato

In Matama zijn een hoop scene’s van Lord Of The Rings opgenomen, het stadje diende namelijk als achtergrond voor de Hobbitwoonplaats, The Shire. Ontzettend leuk om op deze plek rond te lopen en foto’s te maken als aandenken voor thuis. Dan zetten we de tocht voort naar Whakarewarewa, waar een echt Moari dorp is waar we veel leren over de cultuur. De volgende dag rijden we langs de Pohutu geiser in zuidelijke richting naar het Tongariro National park.

We hebben gehoord dat er zich drie actieve vulkanen in het bijna 800 km2 grote park bevinden, waarvan we er één herkennen van de rol van Mount Doom speelde in Lord Of the Rings. We hebben de Tongariro Alpine Corssing gepland voor deze dag, een tocht van 8 uur die ons meeneemt langs vulkanische landschappen, kraters, meren, en prachtige uitzichten over ‘Mordor’. We zijn blij dat we van te voren een overnachting in één van de blokhutten hebben gepland want na deze wandeltocht hebben we een goede nachtrust nodig.

Liefhebbers hebben dit op de watchlist staan

Wellington

De volgende dag vertrekken we richting Wellington. Na 2,5 uur rijden komen we aan in Wellington, de rest van de dag leren we Wellington kennen. We wandelen langs de kust en in de avond bezoeken we Space Place, waar het Carter Observatorium en de Thomas Cooke telescoop te vinden zijn. De volgende dag pakken we de boot naar het Zuidereiland. Deze duurt ongeveer 3 uur, we steken de Marlborough Sound over en genieten van het uitzicht. Op de mooie haven van Picton na zijn er nog wat musea en een grote bioscoop, het is een rustige kleine stad.

Zuidereiland

Tasman

De volgende stop is het Abel Tasman Park, vernoemd naar de eerste Europese ontdekkingsreizigers die Nieuw-Zeeland betrad, meneer Tasman is niet bepaald vrolijk ontvangen door de Maori en door communicatieproblemen zijn hij en zijn overlevende bemanning vlug weer vertrokken. Het park biedt verschillende wandelroutes die variëren van een uur tot meerdere dagen. We trekken onze wandelschoenen aan en sluiten ons aan bij een tour die eerst naar het Tonga Island Marine Reserve vaart waar we zeeschildpadden zien! Daarna begint onze tocht langs de prachtige Golden Bays en touwbruggen.

De volgende dag beginnen we aan een lange rit van 7 uur naar Mount Cook National Park. Tegen het vallen van de avond komen we aan bij de oostzijde van Mount Cook National Park. Hier overnachten we in één van de schattige lodges bij het park. Mount Cook is dé hoogste berg van Nieuw-Zeeland met een top van bijna 4.000 meter hoog, vandaar ook de Maori naam Aoraki, berg die de wolken raakt. De berg is vernoemd naar James Cook, die als eerste persoon Nieuw-Zeeland in kaart bracht en het wel lukte te communiceren met de Maori. We doen een tocht van 4 uur en besluiten na de lunch nog een kleinere route van 2 uur te volgen.

Milford Sound

We trekken verder naar het volgende natuurwonder, via Queenstown rijden we naar National Park Fiordland. Aangekomen bij Piopiotahi, zoals de Maori de Milford Sound noemen, is een 16 kilometer lang dal omringd door begroeide bergen, watervallen en onwerkelijke vergezichten. We hebben een day cruise gereserveerd omdat we geen bezienswaardigheid willen missen. We hebben geluk want tijdens deze 2 uur durende boottocht spotten we ook nog een paar zeehonden tussen het schitterende landschap.

Ontdek de geheimen van Nieuw-Zeeland

Christchurch

Onze laatste dagen zijn aangebroken voor we terugvliegen vanuit Christchurch.  We rijden terug langs Omarama, hier vinden we een Glide school, we boeken een vlucht met begeleiding van een uur. Tijdens deze vlucht zien we het prachtige Zuidereiland en bijzondere gebergten van bovenaf. Door het heldere weer is Omarama de perfecte plek voor deze activiteit, deze stad wordt ook de stad van het licht genoemd, het schijnt hier bijzonder vaak helder weer te zijn. We zijn weer vroeg uit de veren en rijden in 4 uur naar Christchurch, waar we nog een paar uur rondwandelen en wat souvenirwinkels induiken. Dan begint de lange reis terug. Onze lichamen zijn op, we hebben zo ontzettend genoten en zullen nog lang napraten over deze reis en de 3,5 duizend kilometer die we afgelegd hebben.

Zelf je fly & drive samenstellen?

Enthousiast geworden over een fly & drive vakantie? Maar wil je liever geen pakketreis en juist alles zelf regelen? Dat kan super makkelijk door gebruik te maken van onderstaande aanbieders.