Fly & Drive Oman

De bevolking van dit Arabische schiereiland is de gelukkigste ter wereld. Het sultanaat Oman staat bekend om haar culturele schatten, gastvrijheid en prachtige natuur. Oman ligt in een woestijngebied en heeft veel te bieden voor natuurliefhebbers. Wist je bijvoorbeeld dat niet alleen Noorwegen prachtige fjorden heeft? Oman heeft deze namelijk ook!

Aangezien Oman geen openbaar vervoer heeft, is een fly & drive vakantie de enige mogelijkheid om zelfstandig rond te reizen door dit land.

Rondreis fly  & drive Oman

We landen in de hoofdstad Masqat (Muscat). Als we de luchthaven uitlopen komt de warmte ons al tegemoet. Vanaf de luchthaven worden we naar ons hotel gebracht en krijgen we al een eerste indruk van Oman. Wat is het hier rustig! Dit is ook niet zo raar, Oman is met 9 inwoners per vierkante kilometer één van de meest dunbevolkte landen ter wereld.

We komen aan bij ons hotel aan het eind van de middag. Een grappig contrast tussen Oman en het nabijgelegen Dubai is dat er in Oman geen gebouwen met meer dan 8 verdiepingen zijn toegestaan . Een skyline met eindeloos hoge gebouwen zul je hier dus niet vinden! Ons hotel is stijlvol en van alle gemakken voorzien. We brengen de resterende zon uurtjes door aan het zwembad (met uitzicht over Masqat). We loungen bij het zwembad en dineren in het restaurant. In Oman is alcoholverkoop verboden, maar toeristische faciliteiten hebben hier een uitzondering voor.

Na een goede nachtrust gaan we er vandaag op uit. Onze huurauto is naar het hotel gebracht en na het ontbijt beginnen we aan onze rondreis. We rijden naar de oude stad en bezoeken hier een soek. Hier worden we heel gastvrij ontvangen en krijgen een Omaanse koffie aangeboden met dadels en Halwa, een zoete lekkernij die ons doet denken aan de Turkish Delight die je in Turkije aangeboden krijgt. De marktkoopman vertelt ons van alles over Oman en geeft ons tips voor bezienswaardigheden en lokale specialiteiten die we moeten proeven. Slenterend door de soek komen ervaren we hoe ontzettend gastvrij de lokale bevolking hier is! Op aanraden bezoeken we de Sultan Qaboes-moskee, dit is de grootste moskee van Oman. Het bezoek is indrukwekkend en de architectuur van de moskee is adembenemend.

Bij de soek hadden we nog een tip gekregen voor de middag: rijd naar de Wadi Shab. In Oman vind je veel Wadi’s, dit zijn valleien in oases waar veel groen is te vinden. Het is het heetste moment van de dag en het is erg aangenaam om even een ritje te maken in onze huurauto met airco. Het landschap is prachtig en er zijn kleine heldere waterpoelen. Aan het eind van de Wadi Shab is er een smalle doorgang waar je al zwemmend een grot in kan. Dit is een prachtige plek om lekker af te koelen en te relaxen!

Na het avontuur van gister hebben we nog één dag om Masqat te bekijken. We bezoeken een aantal archeologische opgravingen, de stadsmuur en het paleis van de sultan. Vervolgens rijden we door de Wadi Tiwi richting Sur. Eenmaal in Sur checken we in bij ons hotel en eten we wat in de oude stad en rijden we door richting Ras Al Jinz Turtle Reserve. Hier hebben we een excursie geboekt om ‘s avonds naar zeeschildpadden te kijken. Dit beschermde natuurgebied is een nestgebied voor zeeschildpadden. De volgende dag maken we nog een wandeling door de haven van Sur. Hier bekijken we de ‘dhows’: de typische schepen waarmee handelswaar werd vervoerd in vroegere tijden. We halen allerlei lekkers en stappen in de auto richting de Wadi Tiwi. Na ongeveer een half uurtje komen we aan bij de Wadi Tiwi, waar we lekker gaan picknicken. Daarna vervolgen we onze autorit naar Nizwa.

In Nizwa aangekomen checken we in bij ons hotel. We bezoeken het eeuwenoude Fort van Nizwa en de soek die ernaast ligt. De Omaanse cuisine heeft veel verschillende invloeden, zowel Afrikaans, midden-oosters en Aziatisch. De volgende dag hebben we een excursie geboekt om te gaan hiken bij de Djabal Sjams berg (‘berg van de zon’) met een gids. Onze gids, Rashid, is ontzettend aardig en spreekt goed Engels. We maken een hike van 8 uur en daarna zijn we helemaal bekaf en keren we weer terug naar ons hotel.

Na ons verblijf in Nizwa rijden we door naar Barka. Hier sluiten we onze vakantie af met twee heerlijke stranddagen, waarna we weer terug rijden naar Masqat.

Meer foto’s van Oman zien? Bekijk dan onze Pinterest!

Bezienswaardigheden fly & drive Oman

• Al Saleel National Park
  • Bustour Masqat
  • Jebel Samhan Nature Reserve
  • Geitenmarkt in Nizwa
  • Vrouwenmarkt in Ibra
  • Fort van Jabrin
  • Nationaal museum van Oman

Deze reis is te boeken bij:

Wil je een volledig verzorgde fly & drive vakantie boeken? Kijk dan eens naar het mooie vakantie aanbod van de volgende aanbieders: