Fly & Drive Nieuw-Zeeland

Een eiland zó vol bijzondere flora en fauna als Nieuw-Zeeland kom je niet vaak tegen. Nieuw-Zeeland bestaat eigenlijk uit twee eilanden, Noordereiland en Zuidereiland omringd door wat kleine eilanden. De eilanden lenen zich perfect voor een fly & drive vakantie. De Maori hebben hun eigen naam voor hun land, namelijk ‘Aotearoa’, lange witte wolk. Het land heeft een rijke cultuur en ontzettend veel mooie plekken die bijna buitenaards ogen voor onze begrippen. In Nieuw-Zeeland rijden ze aan de linkerkant, ook moet je een internationale versie van je rijbewijs aanvragen, hier mag je 12 maanden mee rijden.

map

Rondreis fly & drive Nieuw-Zeeland

Noordereiland

Auckland

We zijn anderhalve dag onderweg geweest, het was een lange vlucht met een overstap in Guangzhou (China) waar we 7 uur hebben doorgebracht. Toch is de flinke reis compleet de moeite waard. Over Nieuw-Zeeland hebben we zoveel verhalen gehoord en nu is het tijd om de pracht in het echt te ervaren. We zijn enorme natuurliefhebbers dus dat wordt een leuke rondreis!

auckland-2160538_1280

Aangekomen in Auckland staat onze huurauto op ons te wachten. De eerste dag ontdekken we Auckland, we bezoeken de Auckland Harbour Bridge, de Skytower en rijden in zuidelijke richting om te botanische tuinen te bewonderen.De volgende dag rijden we route 25 af in noordelijke richting waar we na 3 uur rijden aankomen bij Coromandel Forest Park. We lopen de Waiomu Kauri Grove Walk waar we ongeveer 2,5 uur over doen. Voor deze wandeling moet je geen last van hoogtevrees hebben want we moeten meerdere malen over hangende bruggen over ravijnen lopen. We kamperen bij een van de vele kampen zodat we de volgende dag weer fris kunnen beginnen aan de tocht naar Matamata.

Waikato

In Matama zijn een hoop scene’s van Lord Of The Rings opgenomen, het stadje diende namelijk als achtergrond voor de Hobbitwoonplaats, The Shire. Ontzettend leuk om op deze plek rond te lopen en foto’s te maken als aandenken voor thuis. Dan zetten we de tocht voort naar Whakarewarewa, waar een echt Moari dorp is waar we veel leren over de cultuur. De volgende dag rijden we langs de Pohutu geiser in zuidelijke richting naar het Tongariro National park.

tongarioWe hebben gehoord dat er zich drie actieve vulkanen in het bijna 800 km2 grote park bevinden, waarvan we er één herkennen van de rol van Mount Doom speelde in Lord Of the Rings. We hebben de Tongariro Alpine Corssing gepland voor deze dag, een tocht van 8 uur die ons meeneemt langs vulkanische landschappen, kraters, meren, en prachtige uitzichten over ‘Mordor’. We zijn blij dat we van te voren een overnachting in één van de blokhutten hebben gepland want na deze wandeltocht hebben we een goede nachtrust nodig.

Wellington

wellington-1584264_1280

De volgende dag vertrekken we richting Wellington. Na 2,5 uur rijden komen we aan in Wellington, de rest van de dag leren we Wellington kennen. We wandelen langs de kust en in de avond bezoeken we Space Place, waar het Carter Observatorium en de Thomas Cooke telescoop te vinden zijn. De volgende dag pakken we de boot naar het Zuidereiland. Deze duurt ongeveer 3 uur, we steken de Marlborough Sound over en genieten van het uitzicht. Op de mooie haven van Picton na zijn er nog wat musea en een grote bioscoop, het is een rustige kleine stad.

Deze reis is te boeken bij:

Zuidereiland

Tasman

De volgende stop is het Abel Tasman Park, vernoemd naar de eerste Europese ontdekkingsreizigers die Nieuw-Zeeland betrad, meneer Tasman is niet bepaald vrolijk ontvangen door de Maori en door communicatieproblemen zijn hij en zijn overlevende bemanning vlug weer vertrokken. Het park biedt verschillende wandelroutes die variëren van een uur tot meerdere dagen. We trekken onze wandelschoenen aan en sluiten ons aan bij een tour die eerst naar het Tonga Island Marine Reserve vaart waar we zeeschildpadden zien! Daarna begint onze tocht langs de prachtige Golden Bays en touwbruggen.

mount cook

De volgende dag beginnen we aan een lange rit van 7 uur naar Mount Cook National Park. Tegen het vallen van de avond komen we aan bij de oostzijde van Mount Cook National Park. Hier overnachten we in één van de schattige lodges bij het park. Mount Cook is dé hoogste berg van Nieuw-Zeeland met een top van bijna 4.000 meter hoog, vandaar ook de Maori naam Aoraki, berg die de wolken raakt. De berg is vernoemd naar James Cook, die als eerste persoon Nieuw-Zeeland in kaart bracht en het wel lukte te communiceren met de Maori. We doen een tocht van 4 uur en besluiten na de lunch nog een kleinere route van 2 uur te volgen.

Milford Sound

We trekken verder naar het volgende natuurwonder, via Queenstown rijden we naar National Park Fiordland. Aangekomen bij Piopiotahi, zoals de Maori de Milford Sound noemen, is een 16 kilometer lang dal omringd door begroeide bergen, watervallen en onwerkelijke vergezichten. We hebben een day cruise gereserveerd omdat we geen bezienswaardigheid willen missen. We hebben geluk want tijdens deze 2 uur durende boottocht spotten we ook nog een paar zeehonden tussen het schitterende landschap.

Christchurch

Onze laatste dagen zijn aangebroken voor we terugvliegen vanuit Christchurch.  We rijden terug langs Omarama, hier vinden we een Glide school, we boeken een vlucht met begeleiding van een uur. Tijdens deze vlucht zien we het prachtige Zuidereiland en bijzondere gebergten van bovenaf. Door het heldere weer is Omarama de perfecte plek voor deze activiteit, deze stad wordt ook de stad van het licht genoemd, het schijnt hier bijzonder vaak helder weer te zijn. We zijn weer vroeg uit de veren en rijden in 4 uur naar Christchurch, waar we nog een paar uur rondwandelen en wat souvenirwinkels induiken. Dan begint de lange reis terug. Onze lichamen zijn op, we hebben zo ontzettend genoten en zullen nog lang napraten over deze reis en de 3,5 duizend kilometer die we afgelegd hebben.

queenstown-2156117_1280

Meer foto’s van Nieuw-Zeeland zien? Bekijk dan onze Pinterest!