Fly & Drive Panama

Panama als fly drive land biedt het totale pakket. Het landje tussen Costa Rica en Colombia heeft rijke jungles, bounty stranden en een hoofdstad die doet denken aan Miami met zijn hoge wolkenkrabbers en uitzicht over de Baai van Panama. Er loopt één lange weg van het oosten naar het westen met interessante buurlanden die prima te combineren zijn met deze rondreis. Niet overal wordt even goed Engels gesproken, we raden dus aan gebruik te maken van een Spaanse taalgids of app.

Rondreis fly & drive Panama

rondreis panama

Met een rechtstreekse vlucht van 12 uur zijn we aangekomen in Panama Stad. Door het Nationaal Park Soberania loopt het Panama Kanaal, de geografische scheidingslijn tussen Noord- en Zuid-Amerika. Vlakbij het vliegveld halen we onze huurauto op. Onze eerste stop is de hoofdstad zelf, waar we ook onze reis ook zullen eindigen.

De eerste dag van onze vakantie breekt aan en we genieten van het weer en de bezienswaardigheden in Panama Stad. Omdat het in Panama tijdens het droogseizoen altijd warm is nemen het heetste punt van de dag om het Biomuseo te bezoeken. Verder lopen we langs het kanaal, het historische centrum en bezoeken Ancon Hill waar we met luiaards kunnen knuffelen.

panama-city-panama-2189313_1280

We zetten de reis voort naar Gamboa, een klein stadje in de jungle waar we overnachten in het rainforest resort voor we de volgende dag doorrijden naar Chitré. Op weg komen we langs Parita Disctrict en La Arena. Twee dorpjes waar je even terug in de tijd gaat. In Parita vinden we oude gebouwen die doen denken aan de Spaanse Kolonietijd, La Arena staat bekend als pottenbakkersdorpje. Na sightseeing en wat leuke souvenirs gekocht te hebben zetten we de tocht voort.

We komen aan in Chitré, de hoofdstad van dit gedeelte van Panama is klein en rustig. Op enkele kerkjes na is er niet veel te beleven. Maar we komen hier voor onze rust en dat vinden we hier zeker. We wandelen langs het strand en lunchen met wat locals. Aan het einde van de dag stappen we de auto in en trekken door naar onze slaapplaats, Santiago de Veraguas.

Deze reis is te boeken bij:

Santiago de Veragues is een goede stop voor toeristen, er zijn hier veel hotels en restaurants waar we de keuken van Panama kunnen ontdekken. Wanneer we aankomen in deze provinciehoofstad wordt het al donker. We wandelen over de boulevard, eten ‘ceviche de pescado’ en spoelen dit traditionele gerecht weg met bruine rum uit de streek. De volgende dag bezoeken we een kathedraal en de Santiago Mall voor we doorrijden naar jungle stad Boquete.

baruvulkaan

Nu we verder van de grote steden rijden wordt de natuur steeds wilder en mooier. Boquete is dan ook een populaire startplek voor wandelingen door de jungle rond de Baru vulkaan. We hebben een tocht gepland met een gids, dit omdat we niet willen verdwalen in het voor ons onbekende gebied, de jungle kan verraderlijk zijn. Na een grote hoeveelheid foto’s en verbijsterende stillevens met kletterende watervallen en veel exotische vogels, crashen we in een tentje op de vulkaan en genieten van de meest memorabele zonsondergang die we ooit gaan meemaken. De volgende dag is het tijd voor wat ontspanning. Nadat we de jungle uit hiken spenderen we de rest van de dag in de spa.

Het is tijd voor onze volgende stop, San José de David,  een van de grootste steden van Panama, buiten het gebied in Panama Stad. We varen mee met een vissersboot en werken aan onze bruine kleur. We leveren hier de huurauto in, s ’avonds vliegen we vanaf David terug naar Panama Stad.

south-america-174091_1280Weer terug bij ons beginpunt staat ons nog één locatie te wachten, de paradijselijke San Blas eilanden met als klapper Isla Tortuga. Drie hele dagen mogen we genieten op de eilanden en slapen we in hutjes op het water. Met een gids gaan we het eiland op, het is compleet leeg op wat net uitgekomen schilpadden na. We leren duiken en paddle boarden. Na dit eilandavontuur is het tijd om terug te vliegen naar het koude Nederland. Wat een land, Panama, de meest complete fly drive vakantie die wij hebben meegemaakt!