kreta

Fly & Drive Kreta

Het in de Middellandse Zee gelegen Kreta is het grootste en bekendste eiland van Griekenland. Het zonnige Kreta werd eens bewoond door de Minoïsche beschaving en is tegenwoordig de poort tussen Europa en Noord-Afrika. Kreta staat bekend om zijn diepe kloven, witte stranden en groene wijngaarden. Daarnaast zijn alle plaatsen goed bereikbaar met de auto. Hierdoor is Kreta een uitstekende bestemming voor een afwisselende fly & drive vakantie!

Fly drive Kreta

Rondreis fly & drive Kreta

Na een rustige vlucht van ongeveer 3,5 uur landen we op de luchthaven van het oude Iraklion. Iraklion is de hoofdstad van Kreta en ligt aan de Egeïsche Zee. Nadat we onze huurauto hebben opgehaald rijden we naar het oude centrum van de stad. We maken een wandeling door de gezellige straatjes en brengen een bezoek aan het bekende archeologisch museum van de stad. In het museum komen we veel te weten over de oude Griekse en Minoïsche beschavingen en bekijken we de vele vondsten die op Kreta zijn gedaan. Even later stappen we weer in onze huurauto en rijden door naar de ruines van Knossos. We ontdekken de 4000 jaar oude ruines en maken mooie foto’s. Hierna keren we terug naar Iraklion en sluiten de dag af in een gezellige Griekse taverne.

De volgende dag verlatenChania Kreta we Iraklion en rijden we door naar de tweede stad van Kreta: Chania (hier bevindt zich overigens nog een vliegveld). Chania is dankzij haar bewogen geschiedenis rijk aan cultuur. Wanneer we in de stad aankomen proeven we de Arabische, Joodse en Venetiaanse invloeden. We struinen rond in Arabische wijkjes en komen tot rust in de gezellige Venetiaanse haven van de stad.

We zetten onze fly & drive vakantie voort naar het exotische Balos-Beach. Onderweg maken we een tussenstop in Spili. Dit kleine dorpje ligt aan de voet van het Kedros-gebergte en is omgeven door natuur. We maken een wandeling en drinken onderweg water uit één van de vele natuurlijke bronnen die het dorp rijk is. Wanneer we mooie foto’s hebben gemaakt van het uitzicht en goed zijn uitgerust, rijden we verder naar Balos-Beach. Wanneer we aankomen bij het hagelwitte strand, nemen we direct een duik in het turquoise water. Even heerlijk afkoelen! Na onze frisse duik drogen we op in de zon en lezen we onder het genot van een cocktail ontspannen een boek op het strand.

We rijden bruin en wel door naar onze volgende bestemming op Kreta. Langs slingerachtige weggetjes komen we steeds dichterbij de Samariakloof. Deze diepe kloof is de grootste van Europa en is zo n 14 miljoen jaar geleden ontstaan. We huren een gids en dalen 1200 meter af in de kloof. Vanaf hier maken we een intense wandeling van 16 kilometer door de soms erg smalle gangetjes. Een spectaculaire ervaring. Gelukkig zijn er onderweg regelmatig rustplaatsen met waterbronnen te vinden!

Matala KretaNa deze geweldige wandeling is het tijd om bij te komen. We rijden met onze huurauto naar Matala. Onderweg rijden we langs de vele sinaasappelplantages en wijngaarden van het eiland. We stoppen bij een lokale wijnproeverij en krijgen een rondleiding over de plantage.

We rijden door naar de plaats van bestemming. Wanneer we aankomen in de badplaats Matala merken we meteen dat er een zeer relaxte sfeer heerst. Matala was eind jaren ’60 dé badplaats van de hippies. Wanneer we het strand op wandelen zien we in de aangrenzende rots de oude grafgrotten van de oude Grieken en Romeinen. Opmerkelijk is dat deze grotten ook als huis werden gebruikt tijdens de grote toestroom van de hippies. We bezoeken de grafgrotten en maken vervolgens een ontspannen wandeling door de stad.

Vai KretaWanneer we helemaal zen zijn, zetten we onze fly & drive vakantie voort richting het noordoosten van het eiland. We steken het eiland over en volgen de steeds smaller wordende weg richting Vai. In Vai vinden we aan de rand van een palmenbos één van de populairste zandstranden van Kreta. Wist je dat hier ooit een Bounty-reclame is opgenomen? We ploffen neer in het zand en drinken een drankje tijdens een prachtige zonsondergang.

De volgende ochtend pakken we onze spullen en vertrekken we terug naar Iraklion, de eindbestemming van onze fly & drive vakantie. Wanneer we onderweg zijn, maken we een tussenstop in Agios Nikolaos. Hier bezoeken we de oude Venetiaanse Burcht en varen we naar de oude lepra kolonie Spinalonga. We wandelen tussen de ruïnes van het eerst zo overbevolkte eilandje voor de kust van Kreta en varen vervolgens terug naar Kreta. Vanaf hier brengt onze huurauto ons terug naar Iraklion, waar we kunnen terugkijken op een zeer geslaagde fly & drive vakantie!

Boek deze fly & drive bij:

Wil je een volledig verzorgde fly & drive vakantie boeken? Kijk dan eens naar het mooie vakantie aanbod van de volgende aanbieders: